Annons:

Kackerlackor och mögel – nu kräver resenären pengar tillbaka

Hotellvistelsen blev inte som planerad. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Kackerlackor och mögel – nu kräver resenären pengar tillbaka

En resenär från Västervik har anmält ett svenskt resebolag till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter en semester som inte motsvarade förväntningarna. Hotellet de fick bo på visade sig ha flera allvarliga hygienbrister.

Annons:

Resan, som ägde rum i somras, var planerad som en avkopplande vistelse på ett hotell utomlands. De hade betalat drygt 25 000 kronor i paketpris för boende och resa genom resebolaget.

"Kunde inte använda rummet tryggt"

Redan första kvällen upptäcktes stora problem: kackerlackor, svartmögel i badrummet och spår av tidigare gäster i form av gamla hygienartiklar och smutsfläckar.

”Vi kunde inte använda rummet tryggt, fick ingen hjälp förrän efter två dygn, sov inte på nätterna och tvingades ställa in aktiviteter. Detta innebar en konkret förlust av resevärde”, skriver resenären i sin anmälan till ARN.

Enligt uppgifter i anmälan försökte resesällskapet få hjälp av resebolagets kundtjänst flera gånger, men först efter cirka 43 timmar ordnades ett nytt rum. Under den tiden kunde de inte sova ordentligt eller genomföra planerade aktiviteter.

Begär 10 000 i ersättning

Av resans totala längd på 168 timmar uppskattas att 43 timmar, omkring 25 procent, påverkades direkt av bristerna.

Resebolaget har tidigare erbjudit 2 900 kronor kontant eller 4 500 kronor i presentkort som kompensation, men det har avvisats som otillräckligt. Resenären har nu vänt sig till ARN och begär 10 000 kronor i ersättning, varav drygt 6 600 kronor för värdeminskning och resterande belopp för fysisk och psykisk påverkan.

Ärendet prövas nu av Allmänna reklamationsnämnden.

Annons:

Tess Hartikka

tess.hartikka@dagensvastervik.se

076 127 51 90

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt