Alexandra och Kristoffer Folin startar en podcast om Västerviks näringsliv.
Foto: Pressbild
I ett pressmeddelande berättar Alexandra och Kristoffer Folin att de har båda lång erfarenhet inom ljudproduktion. Kristoffer Folin driver produktionsbolaget Ljudmagi, som ligger bakom poddens hela produktion.
– Vi blev otroligt varmt välkomnade när vi flyttade hit, både privat och i näringslivet. Det var verkligen med öppna armar. Den känslan vill vi fånga i podden och förmedla vidare, säger Kristoffer Folin i pressmeddelandet.
– Vi kände att det saknades en podcast som speglar den företagsanda, nyfikenhet och gemenskap som finns här. Med den här satsningen vill vi ge tillbaka något – och använda det vi är riktigt vassa på för att lyfta Västervik, tillägger Alexandra Folin.
Han är första gästen
Säsong 1 består av tio avsnitt, som släpps varannan onsdag under hösten. I första avsnittet, som släpptes i dag, är det föreläsaren och ledarutvecklaren Peter Göransson som är gäst.
"Han berättar om sitt engagemang i projekt som UF Boost och The Distinguished Gentleman''s Ride, samt hur han, tillsammans med sin fru, har byggt upp den unika verksamheten på Tovehult. Vi pratar också om modern manlighet, vikten av att vara autentisk och sårbar, och om att våga stanna upp i en värld som snurrar fort", står det i avsnittsbeskrivningen.
Speglar hela kommunen
För Kristoffer och Alexandra har det varit viktigt att podden speglar hela kommunen, inte bara Västerviks stad. Därför möter lyssnarna gäster från olika branscher och delar av kommunen.
– Vi hoppas att podden kan skapa stolthet hos dem som redan bor här – och nyfikenhet hos dem som ännu inte upptäckt Västervik, säger Kristoffer.
– Vi fokuserar inte på omsättning, nyckeltal eller affärsjargong – utan på människorna bakom. Det handlar om drömmar, drivkrafter och personliga perspektiv. Och vi gör det med glimten i ögat – det blir både varmt, roligt och väldigt mänskligt, fortsätter Alexandra.
Unikt perspektiv
Som nyinflyttade till Västervik ser Kristoffer och Alexandra på näringslivet med nyfikna ögon, och de hoppas kunna bidra med ett unikt perspektiv.
– Våra intryck är färska, inte formade av hur saker ‘alltid har varit’. Och ibland vågar vi kanske ställa de där lite obekväma – eller ‘dumma’ – frågorna som andra undviker.