Under onsdagsförmiddagen samlades representanter från transportsektorn och Västervik Miljö & Energi på Grusåsvägen i Ljungheden, för att inviga Västerviks första supersnabba laddstation för tunga elfordon.
Med en total kapacitet på 800 kilowatt och fyra laddplatser innebar satsningen ett rejält kliv i Västerviks klimatarbete, och ett tydligt stöd för transportsektorns omställning.
– Nu tar vi steget från personbilar till transportsektorn och möjliggör omställningen på riktigt. Samtidigt skapar vi en naturlig hållplats för tunga fordon i Västervik och ger lokala aktörer möjlighet att våga satsa på eldrift, eller att ställa kravet på sina egna leverantörer, säger Pär Tolf, förvaltare på VMEAB.
Har använts sedan i somras
Stationen stod färdig redan före sommaren, och hat testkörts innan dagens officiella invigning. Än så länge har detr främst varit personbilar som har hittat till den nya laddstationen. Även om laddplatsen var särskilt framtagen för tunga transporter, hade många personbilar redan hittat dit.
– Nu kan vi berätta för våra kunder att de kan ladda i Västervik, när man har fått frågan innan om var man kan ladda har man inte vetat riktigt, men nu vet vi det. Annars har de kanske behövt ladda i Oskarshamn eller Linköping, säger Stefan Hukkila, lastbilsförsäljare och representant för Engströms bil och Scania.
Med 400 kW per laddpar är stationen bland de snabbaste i Sverige. En tung lastbil kan få från 20 till 80 procent laddning på omkring en till två timmar, något som tidigare kunde ta flera timmar med konventionell teknik.
– Begränsningen handlar ju om vad fordonet har möjlighet att ta emot, det är inte säkert att bilarna har teknik att ta emot den höga effekten. Men alla fordon kan ladda här. Laddaren kommer att styra ner effekten så det passar fordonet som ska laddas. Både personbilar och lastbilar kan ladda här, säger Pär Tolf.
Viktigt för både klimat och näringsliv
Bakom satsningen står Västervik Miljö & Energi, som fick stöd från Energimyndigheten för att bygga stationen. Projektet var också en del av kommunens Energi- och klimatstrategi, där tunga transporter lyfts som en av de stora utmaningarna.
Tunga fordon står i dag för omkring en tredjedel av klimatutsläppen från vägtrafiken i Sverige. Därför sågs laddstationen som en nyckelkomponent i Västerviks gröna omställning. Med den nya laddstationen vill de bidra till minskad klimatpåverkan, underlätta för lokala aktörer och visa att hållbar utveckling och näringslivets behov kan gå hand i hand.
–?Det här betyder jättemycket från vårt perspektiv som lokalt energibolag, och det är verkligen ett steg i rätt riktning, säger Torbjörn Svahn, vd på VMEAB.