Västerviks kommun kommer sluta annonsera i Vimmerby Tidning efter NTM:s uppköp. Foto: Simon Henriksson
På måndag kommer kommunstyrelsen i Västervik att fatta beslut om vilka tidningar man kommer att annonsera kommunfullmäktigesammanträden i under 2019. Förslaget är att lämna Vimmerby Tidning.
Kostnaden för att annonsera i Vimmerby Tidning är för stor, enligt förlsaget, med tanke på att det är så få som numera läser den tidningen i Västerviks kommun. I början av året köptes Swepress Media – som gav ut Vimmerby Tidning och Västerviks-Posten – av Västerviks-Tidningens ägare NTM – och i maj lade NTM ned Västerviks-Posten. Sedan dess har Västerviks kommuns annonsering av fullmäktigesammanträden i Västerviks-Posten gått över till Vimmerby Tidning.
Till nästa år föreslår tjänstemännen att den annonseringen avslutas. Skälet är att man tycker att kostnaden är för hög sett till antalet prenumeranter. Den statistik som tagits fram visar att Vimmerby Tidning tappat i upplaga under året och att man i dag har 80 prenumeranter i Ankarsrum/Hjorted/Totebo och 40 i Blackstadsområdet. Hur stort tappet är framgår inte av tjänstemännens förslag.
Dubbelt så mycket i Vimmerby Tidning
2017 hade Västerviks-Posten en hushållstäckning på åtta procent i kommunen och Västerviks-Tidningen 56 procent. Trots det lade Västerviks kommun mer än dubbelt så mycket på annonseringen i Vimmerby Tidning. Den kostade 93 000 och annonseringen i Västerviks-Tidningen kostade 41 000.
I år har priserna ökat kraftigt och under första halvåret lade kommunen 36 000 hos Västerviks-Tidningen och 71 000 hos Vimmerby Tidning/Västerviks-Posten.
I förslaget till beslut skriver kommunen att man ska i första hand ska annonsera fullmäktigesammanträden i Västerviks-Tidningen, men att det inte finns något hinder att annonsera i andra tidningar också.
Siffrorna kommer från förslaget till beslut och Presstödsnämnden.