Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Ska du rösta i EU-valet?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Bedragare tog 40 000 från kontot – banken går fri enligt ARN

En kvinna i Västervik fick ett telefonsamtal från bedragare som rensade hennes sparkonto på drygt 40 000 kronor. Banken Nordea, ersätter inte kvinnan, då det står i deras avtal med kunden att man inte får lämna ut uppgifter på ett obetänksamt sätt till någon okänd. Allmänna Reklamations Nämnden (ARN), håller med banken.

Kvinnan blev uppringd i februari 2018, av en man som sa sig vara från ett dataföretag. Han sa att det var fel på kvinnans dator. Han lovade att ge kvinnan instruktioner för att installera ett reparationsprogram. Kvinnan gjorde det och programmet skulle arbeta hela natten.

Dagen efter blev kvinnan kontaktad igen, denna gång var det en kvinna som ringde. Hon ville få tillgång till bankkontonumret och en fyrsiffrig kod. När kvinnan i telefonen även ville ha tillgång till kvinnans sambos konto, insåg paret att de var utsatta för ett bedrägeri. På ett ögonblick blev de av med 40 300 kronor. Kvinnans sparkonto var tömt.

Mannen ringde och till Nordea för att spärra kortet och förklarade att de blivit utsatta för ett bedrägeri.

Banken ersätter inte beloppet

Nordea kommer inte att ersätta de försvunna 40 300 kronorna. De skriver:

- Att per telefon, till en okänd person som man inte kontrollerat identiteten på, lämna ut sin personliga kod, som man är skyldig via lag och kortvillkor att skydda, samt att ge uppringaren tillgång till ens dator, är enligt bankens bestämmelser obetänksamt på ett sätt som inte kan ursäktas.

Nordea anser att kvinnan agerat grovt oaktsamt.

Paret anmälde Nordea till ARN, som inte väljer att gå vidare med fallet.

De skriver att kontoinnehavaren är skyldig att skydda sin personliga kod. Enligt bankens allmänna villkor framgår det bland annat att kontohavaren är skyldig att skydda den personliga koden och inte avslöja den för någon.

Nämnden konstaterar att kvinnan blivit utsatt för ett bedrägeri, några omständigheter som skulle kunna ursäkta hennes agerande har inte framkommit. Därför ansvarar kvinnan för hela det belopp hon blev av med och hennes krav ska därför avslås, skriver ARN.

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: