Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regeringens budget?

Svarsalternativ:

Jättebra
Okej
Dålig
Vet ej
RöstaSe resultat

Förstelärarreformen får kritik - otydligt genomförd

Förstelärarreformen får kritik – otydligt genomförd

Studieresultaten har inte ökat sedan förste lärarreformen infördes, de skriver Göteborgs universitet. Hur tänker barn – och utbildningschefen i Västervik angående den beskrivningen och hur ser fackförbundet Lärarnas riksförbund på det?

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

När förste lärarreformen infördes var det för att lärare skulle stanna kvar i skolsalen och fortsätta lära elever, istället för att söka sig till andra yrken eller bli rektorer. Duktiga lärare skulle kunna känna att de ändå fick en möjlighet att få högre lön och välja läraryrket framför något annat yrke.

Genom att duktiga lärare stannade kvar skulle skolresultaten öka. Men så blev det inte, enligt Göteborgs universitet.

Svante Tideman, är vice ordförande i Lärarnas Riksförbund och han anser att det i grunden var en bra reform, men som infördes otydligt.

- Vi är positiva till själva reformen. Men vi anser att den skulle vara mer uppstyrd av staten. Nu är det mycket upp till kommunerna och rektorerna att bestämma vilka arbetsuppgifter en förstelärare ska ha. Det är inte bra när det görs olika tolkningar, säger han.

Magnus Bengtsson, barn – och utbildningschef i Västerviks kommun, menar att det statens intention att varje kommun och skola ska få möjligheten att avgöra på vilket sätt man vill jobba med förstelärare.

- Det finns en grundstyrning, men kommunen avgör hur man jobbar med förstelärarna.

Lärarnas Riksförbund anser att reformen inte är tillräckligt transparent och genomlyst och det finns ibland misstanke om hur tjänsterna har tillsatts.

- I vissa fall har lärare blivit tjänstemän i stället för lärare, säger Svante Tideman.

Hur har man gått tillväga i Västerviks kommun för att tillsätta förstelärare?

- Man har haft möjlighet att söka de tjänsterna efter en uppdragsbeskrivning där det ingår ett antal kriterier. På den skola som man jobbar som förstelärare jobbar man med undervisningen och bidrar i undervisningen, jag upplever inte att man har blivit en tjänsteman, säger Magnus Bengtsson.

Skolresultatet

Svante Tideman har inte läst rapporten från Göteborgs universitet, som pekar på att skolresultatet inte har förändrats sedan förstelärare reformen infördes.

- Det är en rapport, det finns andra rapporter som pekar på att skolresultatet har höjts, säger han.

I Västerviks kommun har meritvärdet ökat under flera mätningar.

Beror det på att skolan fått tillgång till förstelärare?

- Vi har jobbat med den frågan i flera år. Nu är det glädjande att meritvärdet ökar bland kommunens elever. Jag kan inte säga att det beror på förstelärarna utan att flera yrkesgrupper inom skolan har hjälpts åt och gemensamt arbetat mot det målet, säger Magnus Bengtsson.

  

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

AVSLÖJAR

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: