Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Längtar du till vintern?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Handel ökar i Västerviks stadskärna och det är dagligvaruhandlen som ökar mest. Hemköp och Systembolaget står för den största ökningen.

Stadskärnan i Västervik – länets mest lönsamma

Västerviks stadskärna ökar sin handel med två miljoner kronor, eller 0,3 procent mellan åren 2017 och 2018. Det i en tid då konkurrensen från större handelsplatser i utkanten av stadskärnan och e-handeln ökar. Västerviks stadskärna är den som har högst lönsamhet i länet.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Det är HUI Research som har gjort den undersökningen på uppdrag av City Index och Fastighetsägarna.

Undersökningen har tittat på vilken handel som går bäst i landets stadskärnor och även gjort en studie i varje stadskärna vilken slags handel som går bra eller som minskar.

I Västervik är det dagligvaruhandeln som ökar mest. Den typen av handel ökar med 4,1 procent. Det är Hemköp och Systembolaget som står för den ökningen i första hand.

Andra företag som går bra i stadskärnan är Hotell och restaurang samt kommersiell service.

Det finns också handel som minskar och det är sällanköp samt hem och fritid.

Stark köpkraft

Västerviks stadskärna står för 24 procent av all detaljhandel i Västerviks kommun. Man har ett handelsöverskott i stadskärnan, då indextalet är 110, vilket tyder på att det kommer fler personer hit och handlar än vad det är personer som bor i kommunen.

Tillväxten är inte så stor, det är 0,3 procent mellan 2017 -2018. I pengar räknat är det en ökning med två miljoner kronor. Men det ska ses i samband med att konkurrensen från Ljunghedens handelsplats ökar samt att e-handeln också ökar.

Välmående stadskärna

Rikard Norman vid Fastighetsägarna anser att överlag så är Västerviks stadskärna välmående.

– Kommunen, handeln och fastighetsägarna har ett aktivt samarbete. Vi ser att där handeln ökar och stadskärnorna är välmående så fungerar det samarbetet. Man talar helt enkelt med varandra, säger Rikard Norman.

På samma sätt fast tvärtom är det i de kommuner där man inte har någon kommunikation.

– Där går det inte lika bra.

Rikard Norman tycker att Västervik har ett långsiktigt tankesätt på hur stadskärnan ska leva och utvecklas.

– Man har en klar bild av vad man vill göra och alla jobbar mot samma långsiktiga mål, säger han.

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion