Viltolyckor med dovhjort inblandad ökar.
Mellan torsdag och lördag inträffade 18 viltolyckor i Västerviks kommun, förra veckan under torsdag till söndag inträffade det 24 viltolyckor. Det innebär att den dystra statistiken fortsätter, det inträffar sex viltolyckor per dygn i Västerviks kommun just nu.
Det här veckoslutet är det viltolyckor med dovhjort som dominerar olycksstatistiken. Tio olyckor har inträffat med dovhjort. Tre viltolyckor med kronhjort, tre med rådjur och två med vildsvin inblandade har inträffat på vägar i Västerviks kommun.
Flera av olyckorna inträffar på E22 vid Gladhammar, där kommer voltstängsel att sättas upp i samband med att vägen byggs om 2022.
Många menar att det är just viltstängsel som är det viktigaste för att minska viltolyckorna och i Västerviks kommun finns det mindre viltstängsel än i andra kommuner.
Trafikverket är dock inte lika övertygade om att det är på det sättet.
De anser att trafiken och vägarna påverkar djur, bland annat genom att landskapet delas upp i mindre delar. Uppdelningen innebär att djuren förlorar livsutrymme, att deras livsmiljö blir förändrad och störd samt att det skapas barriärer i landskapet.
- Viltolyckorna ökar och det beror främst på höga hastigheter och intensivare trafik. Till det ska läggas att en del djurarter ökar i antal lokalt, skriver Trafikverket på sin hemsida.
Ny teknik
Trafikverket menar att på sikt kommer viltolyckorna att minska i antal när ny teknik har tagits fram. En sådan teknik är viltövergångar.
- Djur ska kunna passera vägen med hjälp av öppningar i viltstängslet kombinerat med varningssignaler för bilar att sänka hastigheten, skriver Trafikverket.
Trafikverket fortsätter forska om vilt och infrastruktur som ger kunskap och verktyg som kan användas i infrastrukturplaneringen.