Annons:

Prismodellen för serviceavtalen görs om helt – det ena ökar kostnaden med 70 procent

Priset på fjärrvärme från Västerviks värmeverk föreslås att höjas från och med nästa år.

Prismodellen för serviceavtalen görs om helt – det ena ökar kostnaden med 70 procent

Det finns fjärrvärmekunder som rasar över att priset på fjärrvärme kommer att gå upp samt att priset för serviceavtalen görs om och blir betydligt dyrare. En kund menar att Västervik Miljö och Energi AB höjer priset på serviceavtalen med 70 procent.

Annons:

Nästa år föreslås priset för energiavgiften på fjärrvärme höjas med två öre per kilowattimme. Samtidig förändras innehållet och priset på det serviceavtal som Västervik Miljö & Energi AB erbjuder sina kunder. Tidigare kostade ett serviceavtal drygt 83 kronor i månaden. Men nästa år förändras serviceavtalet och de blir två, ett lite billigare som kostar 69 kronor i månaden och ett betydligt dyrare avtal som kostar 139 kronor i månaden.

– Vi kundanpassar avtalen. Vi har sett att våra kunder har olika behov, därför förändrar vi avtalen och gör ett för de som är i behov av mindre service och ett för de som är i behov av mer service, säger Bengt Ankarvall, affärsområdeschef Fjärrvärme, vid Västerviks Miljö & Energi AB.

Det finns kunder som tycker att ni höjer priset på serviceavtalen med 70 procent, från 83 kronor till 139 kronor i månaden och att det är på tok för mycket, vad säger du om det?

– De avtal vi har idag är inte jämförbara med de avtal som vi erbjuder våra kunder för 2020. Det är inte rättvist att jämföra de priserna för innehållet är förändrat.

"Ingår jourbesök"

Bengt Ankarvall berättar att det nya dyrare avtalet innehåller mer kundnytta än vad det tidigare avtalet innehöll.

– Nu ingår ett jourbeslk mellan servicebesöken kvällar och helger. Tidigare fick kunden själv betala för det besöket samt att reservdelar som är yngre än tio år är gratis, vilket kunden också fick betala för tidigare, säger han.

Vad vinner ni på att göra den här prisökningen och ändringen av innehållet i avtalet?

– Jag tror att det är kunden som är vinnare. Vi har gjort två nivåer av avtal, ett där kunder som inte är i behov av så stor service kan välja det billigare avtalet medan kunder som är i behov av mer service kan välja det lite dyrare avtalet. Vi har också tagit fram en mall för vilka tjänster som ingår i respektive serviceavtal så att kunden ska ha enklare att välja.

Måste kunderna ha serviceavtal hos er?

– Nej det behöver de inte men i stort sett alla väljer att ha det, säger Bengt Ankarvall.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt