Allmänna Reklamationsnämnden avslår ett krav från en konsument i Västervik.
Mannen köpte en luftmadrass i en butik i Västervik förra året. En tid senare ville han reklamera madrassen, då det var ett hål i den. Mannen ansåg att hålet var ett fabrikationsfel medan butiken ansåg att hålet kommit till av handhavandefel. Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) håller med butiken.
Mannen ansåg att hålet i madrassen uppkommit på ett ställe där fabriken sytt en söm. Butiken höll inte med utan ansåg att hålet uppstått på annat sätt. Mannen gjorde en anmälan till ARN, för att få rätt i att kunna reklamera madrassen.
Butiken fick svara på ARN:s frågor och de skickade även upp bilder på var hålet fanns i madrassen.
– Man kan enbart reklamera en vara på grund av fabrikationsfel, inte handhavandefel. Det är ett tydligt hål i luftmadrassen och det är inte i eller i anslutning till någon söm. Luftmadrassen har använts kontinuerligt sedan köpet och det ser ut som att mannen själv har försökt laga madrassen innan han reklamerade felet, skriver butiken i sitt svar till ARN.
Nämnden har tittat på de bilder som har getts in i ärendet. Det framgår att hålet finns mitt på tyget och inte vid eller i anslutning till en söm. Skadan är typisk för sådana skador som orsakas av utifrån kommande påfrestningar och som uppstår i samband med användningen.
Mot denna bakgrund anser nämnden att det får anses klarlagt att skadan har uppstått till följd av felaktigt handhavande. Eftersom företaget inte ansvarar för sådana fel ska mannens krav avslås.