Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regionens köp av halva Kalmar flygplats för 80 miljoner?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Musiepedagog Maria Lönngren Wikensten.

Workshops för att lyckas bättre som eventarrangör

Västerviks Museum anordnar i slutet av januari och februari tre seminarier som riktar sig till eventarrangörer som arbetar med någon form av kulturarv. Seminarierna handlar om hur man får till sig rätt målgrupper och intresserade, hur man fångar besökare genom att berätta på rätt sätt och hur man genomför ett evenemang på ett hållbart sätt.

Annons:

Västerviks Museum har jobbat med projektet i två och ett halvt år. Det är ett projekt som flera länder runt Östersjön deltar i för att öka kompetensen hos de arrangörer som genomför evenemang om kulturarv i södra Östersjön.

-  Det handlar om att ha bra genomförda evenemang i länderna runt södra Östersjön så att de tillsammans kan bilda en gemensam destination, säger Maria Lönngren Wikensten, museipedagod, som tillsammans med Olof Nimhed, museichef och Lina Johansson, entreprenör på Hasselö, jobbat fram en verktygslåda för arrangörer som tar emot besökare.

Västerviks museum har hand om tre delar i det gemensamma EU-projektet som kallas för Baltic Stories. Varje del kommer att genomföras i en workshop dör företag, föreningar eller organisationer kan anmäla sig för att delta. Hela utbildningen är gratis, det enda som besökarna bidrar med är sin egen tid.

Den första workshopen genomförs tisdagen den 21 januari. Den kallas för Stakeholder management översatt ur man hittar rätt målgrupper och intressenter till sitt evenemang.

- Då kommer Kelly Odell från företaget Astrakan till Västerviks Museum och berättar om vilka förberedelser som man måste göra för att göra innan ett evenemang genomförs. Bland annat att tänka vilka målgrupper man vill nå, säger Maria.

Hon menar att olika intressenter måste bearbetas på olika sätt och det kräver att man som arrangör går ut med olika information. Workshopen hjälper arrangörer att strukturera upp planeringen.

Hur fångar man besökarnas intresse?

Den fjärde februari kommer workshopen att förflytta sig till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Med sig har de också representanter för arrangören av Medeltidsveckan på Gotland.

- Då kommer deltagarna att få lära sig hur man fångar besökarnas intresse och hålla en röd tråd som man sedan står fast vid genom hela evenemanget, säger Maria.

Både Astrid Lindgrens Värld och Medeltidsveckan kommer att fördjupa deltagarna kunskaper i ämnet.

Den tredje och sista workshopen handlar om hur man genomför ett evenemang på ett hållbart sätt.

- Det handlar om social och ekonomisk hållbarhet men även ur miljöhänsyn, säger Maria.

 Västervik Framåt har arbetat med den här typen av projektledning, då de arrangerat Hasselörodden de senaste två åren.

- De har varit vårt lokala exempel på ett evenemang med kulturarvsbakgrund.

Workshopen riktar sig till både stora och små företag eller föreningar och organisationer som vill bli bättre på att genomföra evenemang.

- Vi räknar med omkring 15-20 personer per seminarium och det finns fortfarande ett fåtal platser kvar, säger Maria Lönngren Wikensten.

 

 

 

 

 

  

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion