Annons:

Flyget ställdes in – får ingen ersättning eller medhåll av ARN

ARN avslår två Västerviksbors krav på återbetalning för inställd flygresa med SAS

Flyget ställdes in – får ingen ersättning eller medhåll av ARN

Två personer från Västervik skulle flyga till Nice den första maj förra året. Dagen innan kontaktades de av SAS som meddelade att en pilotstrejk omöjliggjorde att de kunde resa med SAS men att deras biljett bokats om till ett plan med Lufthansa. De fick uppgiften muntligt och i skrift via ett meddelande i en app. Men på väg till Arlanda inträffade något märkligt.

 

  

Annons:

När personerna var på väg till Arlanda i sin bil fick de besked att ombokning av biljetten med Lufthansa inte var möjlig. När de tittade i appen såg de att ombokningen med Lufthansa var borta. Väl på flygplatsen blev de ombokade till ett flyg med flygbolaget Britich Airways, via London. De kom fram till Nice 5 timmar och 50 minuter senare än vad de skulle ha gjort med Lufthansas plan. Personerna krävde att SAS skulle ersätta dem med 250 Euro var på grund av att deras flyg blev inställt.

Ingen platsreservation

ARN (allmänna Reklamationsnämnden) avslår parets krav. De anser att SAS inte har kunnat flyga till Nice eftersom en pilotstrejk inleddes dagarna innan avresan. Pilotstrejk är ingenting som SAS kunnat förutse. Av någon anledning bokades inte någon platsreservation på Lufthansas plan när den bokades om av SAS. Inte heller det får personerna från Västervik medhåll om i sitt klagomål av ARN.

ARN anser att personerna ska kunna visa upp skriftligt att de blivit ombokade till Lufthansa men det kunde de inte då det beslutet hade tagits bort i appen.

ARN anser att personerna kunnat flyga till Nice även om de blivit försenade. Personerna kan heller inte bevisa att de lidit ekonomisk skada, därför avslås personerna anmälan, skriver ARN.

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt