Det är åtta punkter som kommunen har räknat upp som är viktiga att satsa på under och efter Coronakrisen. Totalt blir det 10 130 000 kronor. Pengarna tas från Resultatutjämningsreserv, (RUR) där kommunens överskott har samlats från de senaste åtta åren.
Gymnasieluncherna som ges som indirekt stöd till restaurangerna i kommunen beräknas kosta 2,2 miljoner kronor. Ett annat stöd som riktar sig till den näringen är reducering av markupplåtelseavgifter som kostar 830 000 kronor, där är 50 000 koronor märkta för torghandeln.
Det finns också beslut som handlar om att utvidga hemsändningsbidraget, utöka de lokala servicepunkterna och projekt för att bemanna de gröna näringarna. Det lämnas också ett stöd till föreningslivet på en miljon kronor.
- Det handlar mycket om att ge bidrag till hyreskostnader för föreningar som inte får några intäkter eller som drabbas av högre kostnader under Coronakrisen, säger Dan Nilsson (S), ordförande i kommunstyrelsen.
Fem miljoner till återuppbyggnaden
Den största potten ligger på insatser efter att Coronakrisen har ebbat ut.
- Det är fem miljoner kronor som ska hjälpa livskraftiga företag att starta upp igen. Coronakrisen har gjort att de drabbats hårt. Det stödet är bland annat till för att rädda kvar arbetstillfällen i Västerviks kommun, säger Dan Nilsson.
Den sista posten är utökad marknadsföring av kommunen.
- Vi anser att det krävs extra marknadsföring av kommunen, säger Dan Nilsson.
Myndigheterna menar att man får färdas en till två timmar från sitt hem i bil. Vilka är det ni ska marknadsföra er emot?
- Det handlar om det långa perspektivet att människor ska veta att vår vackra kommun finns kvar och är beredda att ta emot turister när Coronakrisen är över, säger Dan Nilsson.
Han får medhåll av Jon Sjölander (M), som har ett konkret förslag till var pengarna ska gå till.
- Jag ser att vi ska lägga marknadsföringen helt på Visfestivalen i Västervik som kommer att sändas digitalt och kan ses av alla i hela Sverige. Det kommer vara väldigt många människor som ser detta och det finns inte så många kanaler att marknadsföra kommunen på i år, säger Jon Sjölander.