Ett företag i Vimmerby rasar över att en medarbetare fått ogiltiga svar på dubbla covid-19-test och inte kan jobba. Foto: MostPhotos
Vimmerbyföretaget har en anställd som började känna av förkylningssymtom under förra av veckan och tog det första provet förra fredagen.
På lördagen fick medarbetaren svar men då saknades datum på provet så personen var tvungen att ta ett nytt prov.
– När det fattas datum på provet så är det ogiltigt. Personen tog ett nytt prov i måndags och fick svar på onsdagen att det måste tas om. Det är oklart varför och det saknas orsak, säger företagets ägare och fortsätter:
– Hur beter sig Region Kalmar när det gäller provtagningen av covid-19? Hur ska man som företagare agera när det tar över en vecka för att få svar om det ska vara så här.
Har tagit sitt tredje prov
Medarbetaren har inte jobbat någonting sedan förra onsdagen och tog dessutom sitt tredje prov vid Vimmerby hälsocentral på fredagen.
– Efter andra provtagningen tog personen kontakt med 1177 som sa att hen skulle ta kontakt med vården samtidigt som vården hänvisade till 1177. Medarbetaren blev förbannad och vården ringde upp sedan och sa hen skulle komma in på ett nytt prov.
Hur ser du på det?
– Det kan inte vara möjligt att två prov blir ogiltiga och varför ska det ta så lång tid att få ett svar? Det är en vecka som ryker för dessa provtagningar när regionen har lovat svar inom tre dagar. Medarbetaren har inte jobbat någonting sedan symtomen dök upp.