En kvinna från Västervik anmäler ett elektronikföretag till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) till följd av att datorn har slutat fungera.
Det var i början av april tidigare i år som kvinnans relativt nyköpta dator slutade fungera av okänd anledning efter kort tid. Det berörda elektronikföretaget skickade datorn på reparation innan beskedet kom att hon skulle få en ny dator eftersom felet på den inlämnade datorn inte gick att åtgärda.
Fick inte lämna tillbaka dator
Datorn, som levererades och påstods vara ny, kom inte i en originalförpackning – utan bara en dator och ingen laddare. Hon bad i sin tur om en ny dator i originalförpackning men det gick inte vägen.
”De trodde att jag hade fått en ny dator och de skulle leta reda på laddaren. Jag vill i detta läge lämna tillbaka datorn men fick till svar att de inte kunde låta mig göra detta för ingen skulle köpa en sådan dator utan originalförpackning samt att det fanns ingen köpare till en sådan dyr dator i Västervik”, skriver kvinnan i sin anmälan till ARN.
Hon begär att köpet hävs då hon vill ha en ny dator i stället för en utbytesdator plus att ärendet har tagit över två månader. Hennes krav är att få tillbaka 16 490 kronor.
Nu kommer Allmänna reklamationsnämnden prova tvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan.