Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Hämtning av förpackningar och tidningar är inte en kommunal fråga, det sköter företaget FTIAB.

Insamling av förpackningar inte en kommunal fråga – JO-anmälan missriktad

Det är företaget FTI, Förpackning och Tidningsinsamling AB som ansvarar för att hämta och sköta ordningen på återvinningsstationer runt om i landet. Den JO-anmälan som lämnats in mot kommunen är därmed missriktad.
– Det är inte en kommunal fråga, mer än att kommunen hyr ut marken där återvinningsstationen har byggts, säger Fredrik Blom, kommunikatör vid Västerviks kommun.

Annons:

I tisdags skrev DVV om att Loftahammarsbor har JO-anmält Västerviks kommun för att de anser att återvinningsstationen inte sköts under sommarhalvåret. Det handlar om att hämtning av avfall sker med för långa mellanrum, vilket får till följd att skräp inte får plats i behållarna som ställts ut och skräp samlas på marken.

Enligt Fredrik Blom, kommunikatör på Västerviks kommun är insamlingen av förpackningar inte en kommunal fråga.

– Det är FTI som är en entreprenör som har ansvaret. De i sin tur kan ha gjort en upphandling med en annan entreprenör som ska sköta återvinningsstationen. Men det är inte kommunen som ansvarar för återvinningsstationen, säger Fredrik Blom.

Han säger att det kan vara förvirrande att återvinningsstationen placeras på kommunal mark, vilket är vanligt i Sverige.

– Kommunen äger en del markplättar som lämpar sig att hyra ut till företag som ansvarar för förpacknings – och tidningsåtervinning, säger Fredrik Blom. 

FTI har ändrat rutiner

DVV kontaktade FTI AB för att få veta mer om hur förpackningar samlas in och när.

Hur ofta hämtar ni avfallet i Loftahammar?

"Det är olika beroende på materialslag, men det som varit det stora problemet som jag uppfattat det, så är det glaset. I normala fall så töms detta var 6:e vecka. Innan sommaren ändrades det till var 3:e vecka, vilket inte fungerade. Då ändrades det till varje vecka, men inte ens det räckte och sedan förra veckan så töms glas 2ggr/v. Ingen har riktigt varit beredd på det tryck som blivit i och med pandemin och att fler semestrar hemma och dessutom att gränsen till Tyskland varit stängd, vilket inneburit mindre metallburkar (Tysköl) och mer flaskölskonsumtion (systembolaget)", skriver Magnus Sandström, från FTI AB, i ett mail, där han svarar på våra frågor.

Har ni någon entreprenör som utför arbetet åt er?

– Ja, vi gör inget i egen regi, utan har upphandlat alla tömningar och städningar. Gällande glas och tidningar, så har dessa upphandlats direkt av respektive materialbolag, d v s Svensk Glas Återvinning och Pressretur.

Är det er uppgift att hålla rent och snyggt runt avfallsstationen?

– Ja det är det. Först och främst ska vi se till att tömma alla behållarna i tid för att förhindra nedskräpning p g a fulla behållare (vilket vi kan säga inte har lyckats i den utsträckning vi önskat). Att sedan människor dumpar annat avfall på återvinningsstationerna har vi svårare att styra, men även detta har vi ”förbundit” oss gentemot kommunerna att ta hand om, även om detta borde ha transporterats direkt till en återvinningscentral i Gamleby eller Västervik eller slängts i soptunnan vid respektive hushåll, skriver Magnus Sandström.

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion