Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Telia klipper kopparnätet men anser att det ändå ska gå att ringa från landsbygden. Kommunstyrelsen menar att det inte stämmer och kräver bättring av bolaget.

Hård kritik mot Telia för släckningen av nätet — ”Vi tar vårt ansvar”

Kommunstyrelsen är inte glad åt det sätt Telia väljer att skynda på nedsläckningen av kopparnätet. Därför bjöd de in, via länk, Telia att informera om hur bolaget arbetar med nedsläckningen.



- Telia tar inte sitt ansvar, säger Conny Tyrberg (C).


  

Annons:

Telia har startat planerna för att släcka ner kopparnätet för orterna Hjorted, Vråka, Hallingeberg och Flatvarp. Det är några hundra hushåll som berörs. Kommunstyrelsen är enig om sin kritik mot planerna och ville få en bättre inblick i hur arbetet går. Därför bjöds en representant för Telia in via länk till kommunstyrelsens sammanträde.

- Det jag är mest kritisk till är att Telia inte ger ett personligt samtal till de som drabbas av att kopparnätet släcks ned, säger Dan Nilsson (S) kommunstyrelsens ordförande.

Han menar att det är Telia som klipper nätet och då ska de se till att alla känner trygghet.

- Vi är beredda att ta ansvar för våra kommunmedborgare och kommer att följa den här frågan, säger Dan Nilsson.

"Det har jag svårt att tro"

När Telia redovisade vad de gör innan man klipper kopparnätet, fick kommunstyrelsen reda på följande.

- Man säger att mobiltäckningen är bra i områdena, det har jag svårt att tro. I områden där täckningen inte fungerar fullt ut kan man få olika hjälpmedel som en förstärkningsantenn, säger Dan Nilsson.

Harald Hjalmarsson ser också en risk i att det är många som bott lång tid i sina bostäder och är trygga med sin nuvarande telefoni.

- Man kanske inte vill göra en förändring då man har haft och känt sig trygg med det nuvarande systemet i 60-70 år.

Conny Tyrberg anser att det är svagt av Telia att inte ha bättre kommunikation med kunderna.

- Det känns inte som de tar sitt ansvar, säger han.

Telia svarar

När DVV ringer Telia får vi tala med Magnus Limås, pressansvarig vid Telia.

Tar ni inte ert ansvar på Telia när ni klipper kopparnätet?

- Det gör vi absolut. Kopparnätet är gammalt och när det går sönder är det svårt att få tag i reservdelar. På många platser är det också väldigt slitet. Det vi gör nu är att vi byter ut det till något som är mycket bättre, säger han.

Det finns flera personer som menar att mobilnätet inte fungerar och klipper ni kopparnätet finns det inte någon telefoni, hur ser du på det?

- Vi erbjuder alternativ. I de fall där det finns ett mobilnät erbjuder vi en dosa inne i huset. Då kan man tala i telefon på samma sätt som man gör idag. Det ska inte förväxlas med mobiltelefoni utan liknar mer en trådlös telefon man kan tala i inomhus.

Om det inte finns mobilnät hur gör man då?

- Då erbjuder vi en uppkoppling via en antenn som placeras på taket.

Vem står för de kostnaderna?

- Det är olika typer av abonnemang som man tecknar avtal om. Priserna är olika vilket abonnemang man väljer. Vill man veta mer finns priserna på vår hemsida.

Ni får kritik för ert sätt att informera. Det finns de som vill att ni knackar dörr, varför gör ni inte det?

- Vi informerar i god tid, ett år innan förändringen brevledes. Jag har respekt för att man känner sig otrygg. Vi tar vårt ansvar och ger en bättre lösning som är mer stabil än det gamla kopparnätet, säger Magnus Limås.

  

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion