I dag baseras kollektivtrafiken i Kalmar läns intäkter på zonindelad taxa. Det vill Kristdemokraterna ändra på. Istället ska kostnaderna skäras ner genom att få bort de extrainsatta turerna.
– Det är just de mest trafikerade tiderna och vi vill försöka släta ut passagerarantalet. Då slipper vi sätta in extraturer. Det är de som kostar, säger Anders Andersson (KD).
Istället vill man tidsdiffernetiera intäkterna. Det vill säga att det blir dyrare att åka de mest populära tiderna och billigare de tider då få åker kollektivtrafik.
"Vården behöver alla resurser"
Enligt Anders Andersson ska kollektivtrafiken vara 50 procent självfinansierad eftersom man annars måste ta pengar från vården.
– Vi får inte låta skattebetalarna betala för kollektivtrafiken och verkligen inte ta pengar från vården. Vården behöver alla resurser som går.
I mars 2018 beställde man en undersökning i hur man skulle kunna realisera tidsdifferentiering. Enligt Anders Andersson har den legat i en byrålåda och dammat sedan dess. Nu har KD hittat den och vill lyfta den för en djupare diskussion.
– I dagsläget känns det som att man står tomhänt och har en trött attityd. Man tror att allt ska bli bra 2021 vilket det inte kommer att bli.
"Säger ju sig självt"
Han syftar på att statsbidraget på 35 miljoner skulle täcka vårens förlust. Om bidrag för hösten har de inte hört något om ännu.
– Bidragsbudgeten för våren låg på 3 miljarder. Bidraget för hösten ligger lägre, bara 2 miljarder. Det säger sig ju självt. Vi får mindre pengar att dela på.
Hur Peter Wretlund ser på kritiken kan du läsa om här.