Annons:

Robert Nilsson vill veta varför han måste svara på bankens alla frågor för att ha kvar sitt bankkonto.

Robert är upprörd över att behöva svara på bankens frågor

Robert Nilsson från Västervik har fått ett brev från Tjustbygdens Sparbank, där han uppmanas att svara på flera frågor angående sina konton och sitt sparande. Han undrar varför han ska behöva svara på dessa ibland konstiga frågor. Mats Hasselquist är vd för Tjustbygdens Sparbank och han berättar varför banken skickar de breven till sina kunder.

Annons:

För en tid sedan fick Robert Nilsson ett brev från Tjustbygdens Sparbank, där han uppmanades att svara på flera olika frågor gällande hans bankkonto och sparande.

- Det står i brevet, svarar du inte på frågorna kommer dina banktjänster och konton att begränsas eller avslutas. Jag uppfattar det som ett hot och gör mig riktigt arg, säger Robert Nilsson.

Han berättar att han varit kund i banken sedan han fick sin första sparbössa och tömde den en gång varje höst under Sparbanksdagen.

- Det var minst 55 år sedan. Varför vill banken veta allt om mig och mitt sparande och vilka lån jag har?

En annan fråga som Robert Nilsson inte begriper är den om han har kontakt med någon person som är politiskt utsatt.

- Varför ska jag svara på detta?

Ny lagstiftning ett krav på bankerna

Mats Hasselquist vd på Tjustbygdens Sparbank berättar varför banken skickar ut de breven till sina kunder.

- Det är en relativt ny lagstiftning som tvingar bankerna att ha kontroll på sina kunder. Ytterst handlar det om att motverka penningtvätt.

Frågorna som banken ställer är bland annat vad kontot används till, om kunden tar emot eller för över pengar utomlands.

Kunderna ska också svara på om de har någon nära relation med någon person som är i politisk utsatt ställning, varför ställer ni den frågan?

- Den frågan handlar om ledande politiker i landet eller företagsledare för stora företag som kan komma att utsättas för påtryckningar för att påverka lagstiftningen. Det är kriminella som gör dessa påtryckningar. Frågan handlar inte om man har nära relation med en kommunpolitiker, säger Mars Hasselquist.

Mats Hasselquist har förståelse för att många kunder reagerar när de får svara på de frågorna för första gången.

- Det är fullt förståeligt, men det är som sagt inte bara vår bank som skickar ut dessa brev utan det gör alla banker i landet. Det är ett lagkrav.

Det kommer att komma flera liknande brev till alla bankers kunder.

- Bankkundernas liv förändras hela tiden så vi måste fortsätta att uppdatera vårt register vilket innebär att vi kommer att skicka ut flera brev till våra kunder där de ska svara på samma frågor, säger Mats Hasselquist.

 

  

Annons:

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

Annons:

Annons:

1 kommentarer

Martin Danielsson 26 februari 2021 14.00

Man skjuter nog budbäraren om man klagar på bankerna. De följer de lagar som finns och dessa får man påverka högre upp. Man kan nog tycka att bankerna jagar småfisk men nu är det som det är. Har också blivit förvånad, men det är ju numera rutin. Och frågeställningarna kommer regelbundet. Det går ju ganska snabbt att svara på. Finns nog det som är värre. Ingen tröst i Kontrollsverige.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta