Annons:

Förslaget: Förbjud elsparkcyklar på trottoarer

Förutom förslag på regeländringar pekar Transportstyrelsen på behovet av ökad kunskap om trafikregler och trafiksäkerhet kopplat till cykel. Foto: Liza Simonsson

Förslaget: Förbjud elsparkcyklar på trottoarer

Förbud mot att köra på trottoarer samt slopat maxtak för motoreffekten. Det är två av Transportstyrelsens förslag i syfte att minska olyckorna med elsparkcyklar.

Annons:

Slopad begräsning av motoreffekten för elsparkcyklar. Förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren och att på sikt fasa ut cykelpassager. Det är några av Transportstyrelsens förslag i uppdraget kring eldrivna enpersonsfordon som i dag överlämnas till regeringen.

– Med förslagen vill vi göra det möjligt att utveckla trafiksäkrare, hållbarare och mer ändamålsenliga fordon. Men också förtydliga att förare av elsparkcyklar och likande fordon ska följa trafikreglerna för cykel, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

I lagens mening en cykel

Transportstyrelsen har i två tidigare rapporter redovisat dels för reglerna kring så kallade eldrivna enpersonsfordon, dels beskrivit olyckor med elcykel och elsparkcykel. I den tredje och avslutande rapporten föreslår Transportstyrelsen ett antal regeländringar i syfte att öka trafiksäkerheten kring dessa fordon.

Majoriteten eldrivna enpersonsfordon är i lagens mening en cykel. Transportstyrelsen anser inte att det behövs en ny fordonskategori för den typen av fordon. En sådan bör i så fall harmoniseras med EU-regler, anser Transportstyrelsen.

Hindrar teknikutvecklingen 

Transportstyrelsen föreslår i stället en ändring av fordonsdefinitionen av en cykel så att man tar bort begränsningen på 250 watt av motoreffekten för elsparkcyklar.
Det skulle göra det möjligt med mer robusta och säkra elsparkcyklar, med bättre bromsar och däck. Men maxfarten ska fortfarande vara 20 kilometer i timmen.

– Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul, säger Pernilla Bremer.

 Andra förslag till regeländringar:

  • Ta bort möjligheten att köra elsparkcykel på trottoarer och gångbanor, med undantag för personer med fysisk funktionsnedsättning.
  • Ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager.
  • Ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana.

– Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer.

Förutom förslag på regeländringar pekar myndigheten också på behovet av ökad kunskap om trafikregler och trafiksäkerhet kopplat till cykel. Trasportstyrelsen pekar även på att ingen myndighet har ett uppdrag att informera om trafikregler.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt