En gymnasieelev har lämnat in en ungdomsmotion som handlar om hur segregationen ska minska i gymnasieskolan, genom att kulturundervisning och gemensamma aktiviteter kan bidra till ökad förståelse mellan olika grupper.
Eleven som lämnat in motionen menar att kulturkrockar i skolan skapar segregation och efterlyser aktiviteter som bidrar till ökad förståelse mellan olika grupper.
Barn- och utbildningsförvaltningen som berett motionen ser att motionären har goda avsikter och tänkvärda åsikter. Samtidigt beskriver förvaltningen vad som redan görs på skolan för att eleverna ska lära känna varandra och minska risken för kulturkrockar.
I svaret beskrivs hur gymnasiet arbetar med olika inslag i utbildningen för att öka kunskapen på området samt ha öppna diskussioner och insatser. Det finns redan en plan mot kränkande behandling och diskriminering.
– Det har alltid funnits kulturkrockar i skolan. Stad och land, nationellt när någon från en annan stad kommit till klassen. Det är viktigt att skapa mötesplatser där eleverna får påverka aktiviteterna. Det finns den möjligheten på Västerviks gymnasium, därför väljer vi att låta motionen bli besvarad, säger Marcus Fridlund (S) ordförande i Barn-och utbildningsnämnden.