Annons:

Viktoria Torell och Jeanette Larsson, hyresgäster på Markörgatan i Västervik.

Hyresgäster vill få bort möss och mögel ur lägenheterna

Flera hyresgäster på Markörgatan har protesterat mot bristande underhåll i sina lägenheter som Västerviks Bostadsbolag äger och hyr ut. Fredrik Andersson, vid Västerviks Bostadsbolag känner inte igen sig i kritiken, då han menar att det är viktigt att åtgärda brister så fort som möjligt, både för hyresgästens skull samt för att bostäderna ska hålla gott skick.

 

  

Annons:

Viktoria Torell bor i en lägenhet på Markörgatan. Hon är nyvald ordförande i Hyresgästföreningen Västervik-Valdemarsvik. Ett problem som hon ser är hur blandarna fungerar i sin och andras lägenheter på Markörgatan.

- Blandarna i duschen är så dåliga att man riskerar att bränna sig om man har otur, då värmen på vattnet är oberäkneligt. Samtidigt har renoveringen av lägenheterna avstannat i brist på pengar, har den fd fastighetssköteran sagt, säger Viktoria Torell.

 Viktoria Torell berättar att det är fruktansvärt att ställa sig i duschen och inte veta om vattnet snart blir skållhett så att hon bränner sig eller om trycket på vattnet försvinner och det blir kallt.

Möss och mögel

Det är lägenheterna på Markörgatan i Västervik som har udda nummer från 1-17 som har stora problem. Förutom problemet med varmvattnet så finns det en lägenhet där det finns svart mögel i badrumstaket och flera lägenheter som har problem med att möss tagit sig in.  Samtidigt har arbetet med stambyte avstannat på området.

- Man började att renovera lägenheterna förra året men stoppade renoveringen efter att sex trapphus hade renoverats. Man hade inte råd, säger Bostadsbolagets vaktmästare.  

Viktoria tycker det är märkligt att det är på det sättet. 

- I samma stund som man slutade renovera gav man ett presentkort att handla för i centrum på 500 kronor i julklapp till alla hyresgäster. Det hade de råd med men inte att fortsätta med att renovera våra lägenheter, säger Viktoria.  

I mitten av mars skickade hon mail till Bostadsbolaget, men något svar på de klagomål som hon och andra boende på Markörgatan förde fram har hon inte fått.  

- Däremot har vaktmästarna varit här och bytt ut en del duschblandare i några lägenheter, säger Viktoria Torell.

Bostadsbolaget svarar

Fredrik Andersson vid Västerviks Bostadsbolag menar att kritiken som riktas mot bolaget inte stämmer. Han har en helt annan bild. Han säger att Bostadsbolaget har en levande underhållsplan. I denna finns bland annat stambyte (och nya badrum) på Markörgatans ojämna sida detta tillsammans med en mängd andra underhållsåtgärder inom hela Bostadsbolagets fastighetsbestånd. Stambytet är planerat över en tid av flera år och man följer planen och dess budget.

- Vi har nu gjort stambyte i 7 trapphus på ojämna sidan och samtliga på den andra sidan, säger Fredrik Andersson

Han berättar också att Bostadsbolaget sedan (ca) en månad tillbaka fått in flera klagomål på att trycket på varmvattnet ibland avtagit.

- Vi började omedelbart felsöka med hjälp av egen personal samt avtalsentreprenörer. Då vi inte kunde hitta något fel på vår anläggning så började vi arbetet med att på Coronasäkert sätt besikta av samtliga lägenheter för att leta efter fel. Under förra veckan besökte vi samtliga 130 lägenheter och fann 2 blandare som vi anser att vi vill byta för att vara på den säkra sidan. Vi hittade också 9 stycken felaktigt installerade bidéduschar (hyresgäster som själva monterat). Vi jobbar med detta just nu och har gjort så sedan felanmälan kom in.

Beträffande mögel så ställer Bostadsbolaget sig frågande och menar att om man har felaktigheter i fastigheten så ska man göra en felanmälan.

- Vi har just nu på grund av Corona skjutit på den obligatoriska ventilationskontrollen men om det är problem så måste man säga till oss.

Möss i en lägenhet

När det gäller möss i olika lägenheter har Bostadsbolaget fått in en felanmälan om det.

- Den 11 februari fick vi påringning av Viktoria gällande en mus och vi kontaktade omedelbart vår avtalsentreprenör Anticimex. Fällor sattes in av dem och totalt två möss hittades. Det ärendet är avslutat och vi har inte hört något mer om några möss i området. Vi har även åtgärdat platsen där mössen kan ha tagit sig in.

Det presentkort som Västerviks Bostadsbolag gav sina hyresgäster är en uppskattning och tack för ett bra år i en svår tid och även ett stöd till näringslivet, menar Fredrik Andersson.

- Enligt mig så har vi och vår personal lyssnat på Viktorias felanmälningar och åtgärdat allt hon felanmält. Vi har även presenterat tidplan där vi kunnat. Återkoppling och dialog har förts löpande, säger Fredrik Andersson.

 

  

 

 

  

Annons:

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

Annons:

Annons:

3 kommentarer

Anonym 14 april 2021 13.51

Varmvatten kommer och går, likaså trycket på vatten. Nytt badrum sedan ett år. Fick ny blandare men hjälpte inte. Allt lagas med konstens alla regler och vill man få något nytt och fräscht finns inga pengar. För den hyra vi har så är standardern låg och skulle kunna förbättras enkelt.

Amanda 14 april 2021 18.22

Möss är väl knappast bostadsbolagets fel....

Anders Brandin 15 april 2021 05.17

Och inte Bide´problemet heller fattar inte att dom törs mixtra med vattensystemet det kan bli dyrt

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta