Tjustgården särkilt boende i Västervik.
Det var en vikarie som slog larm till enhetschefen på Tjustgården om att det var många brister i omsorgen av de äldre på en avdelning. Det handlade bland annat om att personalen in borstade tänderna på de äldre så som de skulle göra eller att blöjorna inte byttes i tid samt att personalens attityd mot de äldre var dålig.
Socialchef Jörgen Olsson sa tidigare att enhetschefen inte visste om det som pågick på den avdelningen och att det inte var så enkelt för den chefen att hinna med att få en detaljerad inblick i verksamheten på boendet.
DVV kontaktade därför Ingela Svensson (C) ordförande i socialnämnden för att få veta hur arbetet är organiserat på Tjustgården som har åtta avdelningar med 67 boende. Det arbetar 68 personal på Tjustgården där 55 är utbildade undersköterskor och många av de övriga läser vidare till att bli undersköterskor. Vi frågade hur många chefer det finns boendet.
- Det finns en enhetschef som har personalansvaret.
Vilka arbetsuppgifter har den chefen som gör att den inte kan vara delaktig i verksamheten?
- Chefen ska ha lönesamtal, utvecklingssamtal och medarbetarsamtal med nästan 70 medarbetare och samtidigt ha det övergripande ansvaret för äldreboendet. Det finns inte tid för enhetschefen att vara med i den dagliga verksamheten alla gånger, säger Ingela Svensson.
Är det felorganiserat på Tjustgården?
- En ledare ska inte ha så många medarbetare under sig. Vi har startat en rekryteringsprocess tidigare där vi hoppas få en enhetschef till på plats vid Tjustgården till sommaren.
Hon säger att det är svårt politiskt att få igenom att anställa fler ledare till särskilda boende idag.
Är det inte ert arbete som politiker att tillsätta resurser?
- Man får väldigt många mothugg när man kommer med förslag om att öka antalet chefer. Men det behövs fler ögon i ledningen, säger Ingela Svensson.
Har fått ökade resurser
Ingela Svensson vill betona att det som har hänt på Tjustgården inte har att göra med att det finns för lite resurser på plats.
- Med de statliga ekonomiska tillskott vi har fått inför 2021 har det inte med att göra att vi har för lite resurser. Utan det är någonting som har gått snett när ett antal personer ska utföra sitt jobb, säger Ingela Svensson.
Hon vill inte gå in så mycket detaljerat i ärendet, då en utredning är gjord och den ska socialutskottet gå igenom under torsdagen. Det är då som man ska ställning till om det ska lämnas in i IVO-anmälan.
Vad kan det leda till?
- Det kan leda till att vi kan genomföra arbetsrättsliga åtgärder mot några av de sex personerna som nu är avstängda från sitt arbete.
Hur ser du på det som hänt?
- De här individerna har väldigt ofta jobbat tillsammans. Det är tragiskt när en arbetsgrupp missuppfattat sina åtagande och inte följer sina arbetsuppgifter. I det här läget har följsamheten havererat totalt. Man har inte agerat efter den arbetsbeskrivning som finns varje dag. Vad det beror på vet jag inte.
Hur löser ni den dagliga verksamheten på avdelningen när sex ur personalen är avstängda?
- Vi har omplacerat personal så det finns personal på plats, säger Ingela Svensson.