Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Har du varit utomlands i sommar?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Veronica Palm och Daniel Nordenskjöld

”Smalspåret har varit jätteviktigt för bygden”

Västervik och bruksorterna runt Västervik fick nöja sig med smalspår, trots att det redan på 1880 – talet fanns utbyggd normalspår i landet. Anledningen var ekonomiska skäl, då det kostade mycket att bygga järnväg. Det och mycket mer berättar den nya utställningen om järnvägens historia som startar på Västerviks museum, nu på lördag.

Annons:

Det är Västerviks museum tillsammans med Tjustbygdens Järnvägsförening (TJF) som står bakom utställningen, Kampen för Järnvägen.

- Järnvägsföreningen leverera allt som ska ställas ut och vi bygger, säger Veronica Palm, vice museichef vid Västerviks museum.

I år fyller järnvägen 140 år i Västervik och TJF fyller 40 år. Det är därför som Västerviks museum väljer att uppmärksamma järnvägen och vad en har betytt för alla bruksorter i nuvarande Västerviks kommun och även för Västervik.

- Utställningen heter Kampen för Järnvägen och det stämmer in både i historisk perspektiv och hur det ser ut nu, säger Veronica Palm.

Järnvägen kom inte till Västervik utan det var tvärtom.

- Det var ett antal brukspatroner som gick samman för att bygga järnvägen. Det var dyrt så det blev ett smalspår som byggdes.

Detta trots att det redan hade börjat byggas ett normalspårigt järnvägsnät i landet vid 1880 – talet.

- Det var privata initiativ som ledde till att järnvägen byggdes i vår del av landet. Bruken behövde frakta in material och frakta ut sina produkter. Därför byggdes smalspåret.

Senare insåg man att det var ineffektivt att ha satsat på att bygga ett smalspår, då det blev högre kostnader och tidsfördröjningar på grund av omlastningar när produkterna skulle fraktas inåt landet.

- Men mycket av det som kom till bruken lastades av vid olika hamnar, som i Verkebäck eller Helgenäs.

Järnvägen viktig i dag också

För 140 år sedan var det mest godstransporter som trafikerade järnvägen. Nu är det mer persontransporter. Utställningen visar hur transporterna har förändrats men att järnvägen ändå har stor betydelse även idag.

Veronica Palm och Daniel Nordenskjöld vid Västerviks museum tycker att utställningen kan fylla i en kunskapslucka hos dagens invånare i kommunen.

- Järnvägen är någonting som man har nära och som man vet en del om. Men det finns så mycket mer att berätta om järnvägen då och nu, säger Daniel.

Veronica vill också lyfta fram TJF som idag gör väldigt mycket ideellt arbete med smalspårsjärnvägen.

- De fortsätter att driva smalspåret mellan Västervik och Hultsfred. Hade den föreningen inte funnits hade vi inte haft något smalspår kvar. De gör ett helt fantastiskt arbete.

Utställningen kommer att förknippas med flera olika aktiviteter kopplade till smalspåret.

- Vi kommer att ha guidade turer mellan Västervik och Ankarsrum samt mellan Västervik till Valstad Kvarn samt ha guidningar vid lokstallarna för smalspårsjärnvägen, säger Veronica Palm.

  

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: