Annons:

ALV:s vd Joacim Johansson är relativt nöjd med den gångna säsongen. Foto: Simon Henriksson

ALV MISSAR MÅLET – SÅ RÄDDAS SÄSONGEN

Astrid Lindgrens Värld missar sitt besöksmål i år med cirka tio procent. Trots det tappar man ingenting ekonomiskt. Fler boendeplatser och ökad konsumtion i parken räddar resultatet.
– Det blev en bra sommar ekonomiskt och besöksmässigt något svagare än vi hoppats och trott, sammanfattar vd Joacim Johansson.

Annons:

Inte dåligt – men inte heller så bra som förväntat. Så går det att sammanfatta Astrid Lindgrens Världs 2022. När parken stängde igår hade 424 000 passerat grindarna. Det är en ansenlig bit ifrån målet på 472 000 och långtifrån rekordåret 2019.

– Det är absolut ett ganska normalt år och det är 2019 som sticker ut, men vi hade hoppats och trott att vi skulle vara på den nivån i år.

Joacim Johansson ser flera orsaker till tappet: många valde att semestra utomlands, det var bitvis en väldigt varm sommar och parken hade färre öppetdagar.

– Jag tror att många av våra gäster valde att göra ett parkbesök i år och likadant för de gäster som åkte till Kolmården, Liseberg eller High Chaparall. Swedavia har aldrig flugit ut så många svenskar som i år och många har säkert gjort en utlandsresa. Då har man prioriterat det och kanske bara haft möjlighet med ett parkbesök.

Om du ska värdera besöksantalet, vilket ord väljer du?

– Det är bra, även om man önskar att nå den målbild man har satt upp. Ser man till intjäningen vi gör så är det jättebra.

"Lite konstigt kan man tycka" 

Trots det stora publiktappet följer ALV-kistan sin budget och omsättningen väntas öka gentemot 2021 och landa runt 270 miljoner. De som har besökt parken har konsumerat mer helt enkelt.

– I det ska man ta in att vi volymökar bra mycket på boendet så vi ska verkligen bara öka omsättningen. Annars är det något som är fel. Ser man rent ekonomiskt så har de gäster som kommit spenderat mer än tidigare och det är lite samma trend på fler ställen. Har man bara gjort ett besök i en park i år kanske man spenderar lite mer. Sedan har vi inte heller haft samma tryck. Är det 9 000 i parken då är det kö till lunchen och då tar man en korv istället. I år när vi haft många dagar runt 7 000 gäster, då blir det mer luft i butiker och mindre köer. Det har säkert också en inverkan.

Betyder besökstappet gentemot budget något ekonomiskt?

– Nej, inte någonting. Det är lite konstigt kan man tycka, men tappet i gäster märks inte i ekonomin. Det är absolut skönt, trots allt är det ju pengarna vi får kvar som möjliggör framtida satsningar. Vi är nöjda, absolut.

 Ny lösning när restaurang rivits

För ALV återstår höstmarknaden som öppnar helgen vecka 42.

– Vi öppnar en helg innan själva höstlovet så det blir totalt elva dagar. Annars är konceptet väldigt likt. En nyhet är att vi sätter upp ett mattält eftersom vi nu rivit gamla Majkens. Under hösten vill folk äta ute och då kommer tältet att behövas. Det kommer stå ute på parkeringen bredvid gamla Saltkråkan. Teatermässigt fortsätter vi att även köra Ronja så det blir nästan som en vanlig sommardag.

Hur ser bokningsläget ut?

– Det är bra bokat både till parken och i gästboendet.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvastervik.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt