Black Friday närmar sig med stormsteg och konkurrensen om kunderna är stenhård. De senaste åren har diskussionen kring förändrade konsumtionsmönster, hållbar handel, lokala butiker och pressade marginaler intensifierats. För att öka den lokala handeln satsar nu butikerna i Västerviks centrum på att marknadsföra ”Local is the new black”.
Local is the new black har ett samband med Black Fiiday. Därför går nu 16 stadskärnor samman i en kampanj för att lyfta sina lokala butiker och premiera kunderna i stadskärnor runt om i landet med start den 29 november.
Det hela handlar om att lyfta verksamheterna i city och ge kunderna på stan det där lilla extra. Den 29 november blir det Local is the new black runt om i Sverige och förhoppningen är att det ska vara startskottet för ett gemensamt arbete med att sätta fokus på den lokala handeln i stadskärnor runt om i landet.
– Ett mycket bra initiativ. Att handla lokalt innebär att man levandegör stadskärnan, säger Malin Wall på Erik Hultgrens Bokhandel och representant för Västerviks Handelsnätverk.
"Kan uppleva så mycket"
I centrala Västervik finns mycket annat som kunderna kan göra förutom att handla billigt lokalt. Det säger Hanna Sköld-Karlsson, som driver Vera Moda i Västervik.
– Man kan uppleva så mycket i centrum. Förutom att handla lokalt kan man strosa runt och besöka ett café för att möta nya och gamla vänner, säger hon.
Hon betonar att handeln är viktig för handlarna i Västerviks centrum.
– Det är ett bra koncept som vill locka ut människor till centrum för att få en trevlig upplevelse, istället för att handla på nätet. För oss handlare är det viktigt att Västerviksborna inser hur mycket det betyder för oss att de handlar lokalt.
Annika Boman vid Västervik Framåt håller med.
– Jag tycker man ska uppmärksamma det fina utbudet som finns lokalt i Västervik och pausa med att fika på stan, samt ta del av de fina erbjudanden som finns här, säger hon.
Busfrö sänker inte priserna
Alla butiker i centrala Västervik sänker inte sina priser på varorna. Busfrö är ett sådant exempel.
– Vi sänker inte några priser, vi har väldigt mycket kunder och bra försäljning ändå, säger Matilda Eliasson, som jobbar på barnavdelningen på Busfrö.
Istället var butiken med i White Monday där de hade en kampanj på att köpa det som är återanvänt.
– För oss handlar det om att återanvända och laga grejer istället för att köpa nytt, säger Matilda Eliasson.