Annons:

StyrelseAkademin bjöd på föreläsning av framgångsrikt näthandelsföretag

Joakim Malmdahl, ledamot i StyrelseAkademin, Charlotte Heliosson, verksamhetsledare vid StyrelseAkademin, Filip Klasson vd, Hatstore och Thomas Eriksson vd Västervik Framåt.

StyrelseAkademin bjöd på föreläsning av framgångsrikt näthandelsföretag

StyrelseAkademin vill ge kunskap till företag och styrelseledamöter i länet och samarbetar bland annat med Västervik Framåt. I fredags var de på besök i Västervik där de bjöd på en föreläsning av e-handelsföretaget Hatstore Scandinavia från Kalmar som lyckats bli ett stort på e-handel på kort tid.

Annons:

Charlotte Heilosson, är verksamhetsledare för StyrelseAkademin, som i fredags besökte Västervik och höll ett föredrag i Stadshotellet i Västervik.

- Vår förening ordnar styrelseveckan i Kalmar län för tredje året i rad för att inspirera till aktivt styrelsearbete, säger hon.

För att inspirera andra företag att utvecklas och få större lönsamhet hade StyrelseAkademin bjudit in Filip Klasson vd för bolaget Hatstore Scandinavia, som gick från en omsättning på 0 kronor 2012 till 106 miljoner kronor åtta år senare.

Hatstore startades 2011 av unga personer som ville sälja huvudbonader, mycket kepsar. Filip Klasson var en av de tre som var med och startade bolaget och berättar om en nästan osannolik resa, där han ger tips om vad som varit bra, mindre bra och det man ska tänka över väldigt noga innan man gör det.

Utmaningar

Den första utmaningen var att hitta rätt produktutbud.

- Det andra var att kunna växa utan kapital. Vi fick lån tillslut trots att vi hade dålig likviditet i flera år, säger Filip Klasson.

Den tredje utmaningen är att hitta rätt personal som är insatt i IT-utvecklingen.

- Det är svårt att hitta kompetens vi har fyra programmerare men skulle kunna ha varit tio då det hela tiden händer nya saker med IT-utvecklingen.

Marknadsföring

De första åren satsade företaget nästan alla pengar de fick över på marknadsföring.

- Istället för att ta ut lön la vi pengar på att marknadsföra bolaget. Mycket av tillväxten i företaget handlar om marknadsföring och då i kanaler via nätet. Det är viktigt att återinvestera i marknadsföring och det utbud som vi säljer.

Han säger också företaget tidigt satsade på huvudbonader och inte satsade på andra produkter.

- Det är viktigt att ha en inriktning som man jobbar med och blir bra på det.

Ett annat område som han anser vara viktigt är fokus på personalen.

- Vi har mycket bus och kul med personalen. För oss är det en viktig policy, säger Filip Klasson.

Misstag

Även om företaget har gått bra under lång tid har man gjort misstag som Filip kan se nu i efterhand.

- Vi skulle ha marknadsfört oss internationellt redan från början. Det är där de stora marknaderna finns. Sverigemarknaden är för oss idag 20 procent.

Det är viktigt att inte springa på alla bollar i början och genomföra mycket aktiviteter utan tänka över vilka aktiviteter man ska satsa på.

-  Jag kan se att vi gjorde för många aktiviteter och la tid på saker som inte gav någonting tillbaka, bland annat samarbete med influensers.

Tips

Filip Klasson gav till sist fyra tips om hur man blir framgångsrik.

-        Var alltid bättre än dina konkurrenter, fråga er alltid om ni är det.

-        Ha unika produkter, man får inte hamna i en situation där man konkurrerar med priset, då många säljer samma produkt som ni gör.

-        Marknadsför ert bolag.

-        Bygg ert varumärke

Hatstore har nu 45 anställda och har en omsättning på 106 miljoner kronor.

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt