Annons:

Ytterligare en kaj behöver spärras av – och silon kan rivas först 2027: ”Det här blir dyrt”

Kommunen köpte silon i Gamleby 2021, för att riva den 2022. Det senaste budet är dock att rivning inte blir aktuellt förrän 2027. Foto: Martina Gradian.

Ytterligare en kaj behöver spärras av – och silon kan rivas först 2027: ”Det här blir dyrt”

Kommunen köpte silon 2021 och avsatte två miljoner för att riva silon 2022. Nu är budet att rivning kan starta tidigast 2027, och den instabila hamnen kommer fortsätta vara avspärrad.

Annons:

När kommunfullmäktige hölls i Gamleby i slutet av maj berättade Ulf Kullin, chef för kommunstyrelsens förvaltning, om arbetet med hamnen och Lantmännens gamla silo.

Silon köptes av kommunen på exekutiv auktion 2021, för 950 000 kronor. 2022 avsattes 2 miljoner kronor i budgeten för att riva silon. Men sedan dess har ett flertal utredningar behövts. Bland annat behövdes en geoteknisk utredning, eftersom det finns risk för skred i marken.

– Den fördjupade stabilitetsutredningen är klar och avspärrningarna måste tyvärr behållas. Tyvärr behöver vi stänga av ytterligare en kaj, söderut, sa Ulf Kullin under fullmäktigesammanträdet.

Ska öppna ny brygga som plåster på såren

För att kompensera den avstängda kajen för de Gamlebybor som vill kunna sjösätta sina båtar så jobbar kommunen med att anordna en tillfällig brygga på 40 meter. Arbetet med den bryggan är inte riktigt färdigt.

Ulf Kullin berättade också att kommunen har ansökt om medel hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap:

– Vi har goda förhoppningar om att få medfinansiering, för det här blir dyrt, sade han.

MSB kan pröva frågan om att bevilja bidrag till åtgärder som syftar till att förhindra naturkatastrofer, exempelvis jordskred. I ett fall som det aktuella kan kommunen få upp till 60% av kostnaden för förstärkningsåtgärder samt diverse utredningsarbete som krävs för att kunna utföra åtgärderna, förklarar Ulf Kullin senare via mejl.

Varför behöver avspärrningarna behållas?

– Markförhållandena i Gamleby hamn är mycket komplexa. Huvudsakligen består området av mycket djup lera. Lera har i grunden låg skjuvhållfasthet. Stora delar av hamnområdet hålls uppe av äldre spontkonstruktioner vars tekniska livslängd löpt ut. Tidigare dykundersökningar har visat att det finns stora skador på både spont och pålkonstruktioner.

Enligt Ulf Kullin kan ”praktiskt arbete” vid hamnen i Gamleby starta 2027. Först ska det göras en miljökonsekvensbeskrivning, som är planerad till hösten. Sedan behövs ett miljöprövningstillstånd från mark- och miljödomstolen.

– Går allt som det ska räknar vi med att ha tillståndet klart 2026.

"Siloanläggningen lever sitt eget liv"

Det första ”praktiska arbetet” som ska göras är att förstärka hamnen.

Första entreprenaden blir sannolikt rivning av befintliga konstruktioner, främst kajdäck, som behöver avlägsnas innan de nya kommer på plats.

Vad gäller Siloanläggningen så lever den sitt eget liv och har egentligen inget med skredproblematiken i Gamleby att göra. Den är pålad till fast mark. Silon kan rivas redan nu under förutsättning att geoteknikernas rekommendationer följs vad avser platser för upplag och liknande. Med tanke kommunens tuffa ekonomiska läge bedömer vi inte att rivning av silon är aktuell förrän tidigast 2027.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt