Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Kommer ALV över en halv miljon besökare i år?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Många åsikter om kommunens näringslivsstrategi

Näringslivsstrategin togs upp vid kommunstyrelsens sammanträde i måndags. Flygplatsen, Gotlandstrafiken och en södra infart var några av de frågor som engagerade politikerna.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Handlingsplanen innehåller 38 olika aktiviteter som ska gynna näringsverksamheter i kommunen. Flera frågor var svåra att komma överens om och de gjordes flera protokollsanteckningar av olika partiföreträdare i kommunstyrelsen.

Frågan om flygfältet delade KS. Harald Hjalmarsson (M) och Tommy Ivarsson (SD) yrkade på en ändring i texten ”Skapa förutsättningar för ambulansflyg, ökat privatflyg och eventuellt reguljärflyg i någon form” ersätts med ”Skapa förutsättningar för ökad verksamhet på flygplatsen.

Anna Bodjo (MP) yrkade på att punkten Flygplatsutveckling stryks ur handlingsplanen och Mariann Gustafsson (V) yrkade ifall till Annas yrkande.

Kommunstyrelsen biföll Harald Hjalmarssons och Tommy Ivarssons yrkande, och avslog Anna Bodjos yrkande.

Gotlandstrafik

Harald Hjalmarsson yrkade på ett tillägg i texten gällande Gotlsndstrafik, där kommunen ska skapa förutsättningar för året – runt trafik mellan Västervik och Visby.

– En ny upphandling startar redan 2022 och då måste kommunen vara beredd på hur vi vill ha trafiken, så att vi är med fram till upphandlingen avslutas 2027, säger Harald.

Han pekar på den utredning om möjligheter att minska klimatpåverkan om färjetrafiken ska kunna gå den kortaste vägen mellan Gotland och fastlandet.

– Då är Västervik den närmaste hamnen. Sänks hastigheten från 28 knop till 21 knop minskar utsläppen med 60 procent. Det man måste kartlägga nu är vart godset ska. Är merparten norr ut i landet gynnas Västervik är merparten söder ut gynnas Oskarshamn, eftersom det blir mer lastbilstrafik söderut i sådana fall, säger Hjalmarsson.

Södra infart

Mariann Gustafsson (V) ville att arbetet med en södra infart skulle tas bort från handlingsplanen, vilket kommunstyrelsen avslog. Lars-Inge Karlsson (KD) ville få in i texten att en södra infart skulle finansieras med tre fjärdedelar skulle vara medfinansierade från en extern partner. Det yrkandet avslogs också av kommunstyrelsen.

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons: