Dan Nilsson (S) Harald Hjalmarsson (M)
Linköping är den stora tillväxtregionen som ligger närmast Västerviks kommun. Därför är det viktigt att Region Kalmar län inser att det som händer i Östergötland också är positivt för Västerviks kommun.
- Det är rimligt att man har liknande pendlingsmöjligheter mellan Västervik och Linköping som mellan Kalmar och Karlskrona, säger Harald Hjalmarsson (M).
Kommunstyrelsens presidie har mött Kalmar länstrafik för att tala om vikten av bra kommunikationer över länsgränsen mot Östergötland.
- Vi pekade på de utmaningar vi har och vikten av ökad samverkan med Östergötland och Kalmar län, säger Dan Nilsson (S), kommunstyrelses ordförande.
Han menar att det är viktigt för Västerviks kommun att Region Kalmar län inser att det händer mycket positivt i Östergötland som Västerviks kommun och de andra kommunerna i norra länet kan dra nytta av.
Harald Hjalmarsson tycker att de bör finnas en större samsyn om kommunikationerna i regionen.
- Jag upplever inte riktigt att man inser Västerviks behov av bättre kommunikationer mot Linköping. Det är rimligt att man har liknande pendlingsmöjligheter från Västervik till Linköping som man har mellan Kalmar och Karlskrona, säger Harald Hjalmarsson.
Skärgårdstrafiken
Under mötet togs skärgårdstrafiken upp som Västerviks kommun betalar mycket för varje år.
- I region Kalmar är det bara Västerviks kommun som betalar för skärgårdstrafiken själva, säger Dan Nilsson.
Varje år lägger kommunen 1,5 miljoner kronor på den trafiken.
- Därtill får läggas 600 000 kronor som kommunen betalar för skolskjuts, säger Dan Nilsson.
Västerviks kommun vill att KLT (Kalmar Länstrafik) ska trafikera Västerviks skärgård och även stå för mesta delen av kostnaderna.
- Frågan är om de kan undanta Västerviks kommun från hur det ser ut i andra delar av regionen. Det är en fråga som inte får så mycket uppmärksamhet, då det inte finns så mycket skärgård i övriga delar av Region Kalmar, säger Dan Nilsson.