Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Harald Hjalmarsson (M) och Thomas Kronståhl (S) ger sin syn på torsdagens utspel om statligt ägande av färjetrafiken till och från Gotland.

Så ser kommunens riksdagsmän på Gotlandstrafiken

Ska staten ta över färjetrafiken till Gotland och vad finns det för förutsättningar för att Västervik att även i framtiden kunna ha en färjeförbindelse till Visby om det blir staten som tar över och driver trafiken? De frågorna ställde DVV till de båda riksdagsmännen från Västervik Harald Hjalmarsson (M) och Thomas Kronståhl (S).

Annons:

Bakgrunden är att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sa vid en presskonferens att Trafikverket får i uppdrag att utreda om staten ska driva och äga färjetrafiken till och från Gotland efter det att avtalet med Destination Gotland går ut 2027.

Harald Hjalmarsson anser att det är bra om man ställer statlig trafik mot det privata.

- Vi är alla skattebetalare. Det är bra om man utreder vilken den optimala kostnaden är. Jag skulle gärna se olika operatörer så man hade fler operatörer att välja på. Konkurrens ger lägre priser, säger Harald Hjalmarsson.

Han pekar på en viktig fråga i upphandlingen och det är den korta avskrivningstiden.

- Ett avtal räcker i tio år och på den korta tiden ska aktören kunna skriva av sina kapitalkostnader. Därför välkomnar jag att en av de frågor som ska utredas är om staten ska äga färjorna.

Harald Hjalmarsson ser att det finns stor möjlighet för Västervik att behålla färjetrafiken under sommarperioden.

- Miljöaspekten är en viktig del i upphandlingen. Jag ser att passagerartrafiken kan genomföras från Västervik sommartid och den skulle även kunna genomföras året runt. Då upptagningsområdet för personer har blivit större de senaste åren Däremot har det skett en förändring i hur tonnaget fraktas till och från Gotland. Det går mer och mer till Stockholmsområdet.

Han hoppas att både region Kalmar och Västerviks kommun får uttala sig om upphandlingen. Samtidigt vill han att Västerviks kommun ska vara på tå för att marknadsföra sig som ett alternativ för färjetrafik till Visby.

Ska skriva till infrastrukturministern

Thomas Kronståhl funderar på hur mycket allvar det är i Thomas Eneroths utspel angående statlig drift av färjetrafiken till Gotland.

- Jag tror det mer är ett utspel mer än allvar i det som Tomas Eneroth sa i går vid presskonferensen. Det är nästan bara Destination Gotland som lägger anbud på färjetrafiken till Gotland och då får staten ge de pengar som de begär.

När det gäller Västerviks roll i färjetrafiken menar Kronståhl att det är ett troligt alternativ även om staten skulle vara ägare till färjetrafiken till Gotland.

- Vi är det närmaste alternativet till Visby. Man ska komma ihåg att det är Destination Gotland som själva har valt att genomföra sommartrafik till Västervik. Då är det ett lönsamt alternativ. Utifrån det resonemanget måste det vara prisvärt även för staten, säger Kronståhl.

Han tror inte på någon året runt trafik mellan Västervik och Visby.

- Då måste man bygga en södra infart till Västervik. Jag har själv varit inne i centrala Västervik idag och det är mycket bilköer där.

Att Västervik är ett bra komplement till Oskarshamn för sommartrafik ska Kronståhl påminna sin partikamrat och infrastrukturminister om.

- Jag ska skriva till Tomas Eneroth att han ska ha Västervik i tankarna när det gäller färjetrafiken. Det är ett bra komplement till Oskarshamn, säger Thomas Kronståhl.

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion