Tomas Kronståhl (S) efterlyser en enad politisk front mot Trafikverket för att få till stora infrastruktursatsningar i Västerviks kommun.
Den senaste tiden har det förts en debatt i lokala medier om vilken infrastruktursatsning som är viktigast, Riksväg 35 eller järnvägstrafik på Tjustbanan. Den debatten är mycket olycklig, anser Tomas Kronståhl, som nu ryter till och ger sin syn på vad som krävs för att Västerviks kommun ska få stora satsningar från Trafikverket på infrastrukturen i vår kommun.
- Staten har via Trafikverket svikit Västerviks kommun i mängder med år. Till sist blev det en 2+1 väg på E22 förbi vår kommun, men man struntade i att fullfölja cykelbanan mellan Västervik och Gamleby, säger Kronståhl.
Han menar att både Riksväg 35 och järnvägen är viktiga för kommunen, men Trafikverket väljer att inte göra någonting. Nu förs en debatt lokalt om vilken av dessa satsningar som är viktigast vilket gör att Trafikverket avvaktar med satsningar.
- Det är sorgligt att se hur dåligt underhållen järnvägen är. Näringslivet nyttjar inte längre järnvägen då den är för dålig. Istället använder de riksväg 35 som är fullständigt livsfarlig under vintertid. Nu får vi en debatt i samhället om att vi politiker måste göra någonting, antingen satsa på Riksväg 35 eller järnvägen. Det är en debatt som inte finns någon annanstans i Sverige. I andra delar av landet är man enig om vilka satsningar som måste genomföras.
Tomas Kronståhl menar att lokalt ställa två så viktiga infrastruktursatsningar mot varandra är väldigt olyckligt. Att inte kunna visa upp en enad front mot Trafikverket och staten gör att stora satsningar uteblir i vår del av landet.
- Man satsar lite i Kalmar och tror att hela länet får glädje av det, så är det inte. Det är felaktigt att bara satsa på flaskhalsar i storstadsregioner. Man måste se till att människor ska kunna bo och verka i hela landet.
Politisk enighet i Oskarshamn
Kronståhl tar Oskarshamn som ett exempel, där ytterligare en infart snart är färdig.
- De kom in med en ansökan långt senare än vad Västervik gjorde för att få till en ytterligare en infart. Skillnaden mellan Oskarshamn och Västervik var att det fanns en politisk enighet om att den infarten var viktig. Här har politikerna i Västervik en hemläxa att göra.
Kronståhl anser att arbetet med att bygga en Södra infart till Västervik också är en viktig infrastruktursatsning för Västerviks kommun.
- Det handlar om säkerhetsaspekten, bättre kollektivtrafik, miljön så att man inte låter tunga fordon åka genom Västerviks centrum när de skulle kunna ta kortare sträcka genom en Södra infart. Det är också viktigt för Västerviks hamn- och näringslivets utveckling. Jag ser också en annan hotbild och det är vad som händer med Västerviks sjukhus. Kommer mer av vården att flyttas till Oskarshamns sjukhus om infrastrukturen är mycket bättre där.
Hoppas på en bred politisk majoritet lokalt
Högst upp på Kronståhls önskelista är att det finns en bred politisk majoritet för att driva olika infrastruktursatsningar mot staten.
Vilka satsningar är viktigast av de tre som du räknat upp?
- Alla satsningar ska ha högsta prioritet. Vi ska inte göra någon värdering, då det är olika transportslag och olika intressen. Trafikverket har aldrig gjort några större satsningar i vår del av landet. Därför är det viktigt att vi enas politiskt och sänder ut samma budskap. Det verkar finnas en strategi från Trafikverkets sida att få oss att föra en intern debatt om vad som är viktigast, vilket gör att ingenting blir gjort, säger Tomas Kronståhl.
Den politiska oenigheten i kommunen som pågått länge gällande infrastruktursatsningar, har gjort att satsningarna uteblivit.
- Det spelar inte någon roll vilken regering som suttit vid makten, ingen har brytt sig om Västerviks kommun och det är sorgligt. Vi måste vara enade om vi ska få till en förändring, säger Tomas Kronståhl.