Annons:

  • ”Jag värnar om miljön – därför kör jag biogasbil”

    Petra Bohlin och Mikael Nyman, visade fördelarna med att ha biogas i tanken.

  • ”Jag värnar om miljön – därför kör jag biogasbil”

    Carin Larnert Hansson, tankade biogas i fredags.

  • ”Jag värnar om miljön – därför kör jag biogasbil”

    Stefan Halldorf projektledare för biogasboost.

  • ”Jag värnar om miljön – därför kör jag biogasbil”

    Larsgunnar Nilsson var nyfiken på hur det är att köra en biogasbil.

”Jag värnar om miljön – därför kör jag biogasbil”

I fredags var det Biogasboost vid biogasmacken på Lunnargatan i Västervik. Här fanns all den information som allmänheten behöver veta om biogas, biogasbilar och var man kan tanka biogas.
Många var intresserade av att lyssna på argumenten och det kom in bilar i en strid ström för att tanka viD biogasmacken.

Annons:

En av dem som besökte biogasmacken i fredags, var Carin Larnert Hansson, från Motala.

– Jag och min man har varsin biogasbil. Vi är jättenöjda med de bilarna. Vi har valt att köpa biogasbilar för att vi värnar om miljön, säger hon.

Det är just kretsloppet som är en av de stora fördelarna med biogas, säger Petra Bohlin, samordnare för fordonsenheten i Västerviks kommun.

– Genom att samla matavfall, restprodukter från lantbruket och processa det får man biogas som kan driva bilar. Det som blir kvar går att lägga på åkrar som gödning. Det kretsloppet är värdefullt för vårt klimat.

Det blir inte några fler restprodukter när biogasen förbränts.

Men det är få som har anammat biogasdrivna bilar.

– Kommunen har 125 biogasbilar. Totalt finns det 200 biogasdrivna bilar i kommunen varav 63 är privata bilar och resten är företagsbilar, säger Gun Lindberg, hållbarhetsstrateg i Västerviks kommun.

35 mil i snitt

Kommunens 125 bilar kan åka cirka 35 mil på en full tank.

– Nuförtiden är det inte några problem med att hitta en biogasmack, säger Mikael Nyman Energirådgivare vid Västerviks kommun.

Han tycker det bara finns fördelar med att köra bilar som går på biogas.

Det finns ett motstånd i samhället mot att använda biogas till bilbränsle. Det skulle kunna användas till att producera el istället, säger de. Hur ser ni på det argumentet?

– Jag tycker att det är fantastiskt att kunna använda en biogasbil. Själva konceptet att det inte blir någon miljöpåverkan är bra, säger Mikael Nyman.

Ett annat argument är att det är dyrt att köpa en biogasbil samt att andrahandsvärdet är lågt, hur ser ni på det?

– Det stämmer att andrahandsvärdet än så länge är lågt. Men man behöver inte köpa en ny bil, det finns en hel del begagnade på marknaden, främst då bilar som gått i kommunal regi, säger Gun Lindberg.

Nyfiken på att testa

Larsgunnar Nilsson var en av de som besökte Biogasboosten i Västervik.

– Jag är nyfiken på biogasbilar. Jag kanske ska köpa en själv. Jag har en nära släkting som nyligen köpt en biogasbil och den är man väldigt nöjd med.

Ett argument mot biogasbilar som försvinner mer och mer är att det finns få mackar att tanka biogas.

Stefan Halldorf som jobbar i projektet biogasboost, berättar hur det ser ut i Kalmar län med biogasmackar.

– Det finns snart en biogasmack i varje kommun. 

Han visar en karta där alla biogasmackar finns inprickade i länet samt var biogasen produceras.

– Det är ofta lokala biogasproducenter som också säljer biogasen. Eftersom biogasen är närproducerad blir den en tillgång för den lokala industrin som växer i och med att biogas blir med efterfrågad. Ett win-win för landsbygden.  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt