Annons:

Trafikverket varnar för sämre vägskick när priserna rusar

Det finns en risk att vägskicket kommer att bli sämre under den kommande tiden. Foto: MostPhotos

Trafikverket varnar för sämre vägskick när priserna rusar

Inflation och tuffa handelshinder sätter stopp för reparation av dåliga vägar. Bilister bör därmed förvänta sig ett sämre väglag och sänkta hastigheter i framtiden. 

Annons:

13 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick och behöver repareras. Det kan däremot behöva avvaktas med under ännu en tid.

Inflation och handelshinder i samband med kriget i Ukraina innebär att vägarna inte får det underhåll de behöver inom den närmaste tiden. Just nu kostar det för mycket att göra de infrastrukturinvesteringar som egentligen skulle behöva göras. 

Asfalten blir allt dyrare

Det är framför allt priset på bitumen, som behövs vid produktion av asfalt, som har blivit mycket dyrare. Trafikverket menar att det inte är möjligt att utföra alla viktiga underhållsåtgärder som behöver göras, eftersom det redan finns obetalda skulder. 

"Att ytterligare åtgärder får skjutas på framtiden är allvarligt, särskilt i ljuset av att Trafikverket redan har en underhållsskuld på 23 miljarder kronor för vägtrafiken, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande. 

Säkerheten riskerar att äventyras

Om inte underhållet på vägarna sköts i den mån som det borde kan det äventyra säkerheten i trafiken.  

"Sverige har under flera år haft en positiv trend gällande trafiksäkerheten. Vi har tagit stormsteg mot Nollvisionen om att ingen ska allvarligt skadas eller dö i trafiken. Det försämrade vägunderhållet riskerar dock att reversera denna utveckling och åter öka de allvarliga olyckorna", säger Caroline Drabe.

Sveriges nätverk blir sämre genom ökad trafik, ökad kanalisering av trafiken och en högre andel tung trafik. Vägytorna har blivit sämre och Trafikverket har tillämpat kortsiktiga lösningar, som lappning och lagning istället för heltäckande åtgärder. Det finns heller inte resurser för att kunna öka mittsepareringen eller bygga bort farliga kurvor, något som även det riskerar säkerheten.

Annons:

Sara Åstrand

saraaastrand@gmail.com

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt