Annons:

Busfrö nominerade till två fina priser – ”Det hjälper oss att behålla vår energi”

Stina Qubti, grundare och vd för Busfrö är glad över nomineringarna. Foto: Busfrö

Busfrö nominerade till två fina priser – ”Det hjälper oss att behålla vår energi”

Secondhandkedjan Busfrö som grundades i Västervik år 2010 av Stina Qubti fortsätter att skörda framgångar. I början av maj har företaget chans till två fina utmärkelser då de nominerats både till Svenska Franchisegalan och kategorien ”Framtidens Franchise” och till Guldfesten i Kalmar där de har chans att vinna priset ”Årets butik”.
– På Franchisegalan så är det en jury av franchiseexperter som utser finalisterna, men i Kalmar är det folket som bestämmer, och det känns speciellt. Jag är jätteglad att vi blivit nominerade, säger Stina Qubti.

Annons:

Det är knappast första gången som secondhandkedjan Busfrö blir nominerade till pris för sina butiker och företagsidé. Raden av priser är lång, allt ifrån olika miljö- och klimatpriser till ”Årets totala köpupplevelse” på Retail Awards är utmärkelser som kammats hem av kedjan. Ändå känns det fortfarande lika roligt att bli nominerad, menar Stina Qubti, företagets grundare och vd när det nu står klart att kedjan har chans till både ”Årets butik” i Kalmar, och ”Framtidens franchise” på Svenska Franchisegalan i Stockholm.

 – Vi har fått många priser och utmärkelser under åren, så det är jättekul att vi fortfarande blir uppmärksammade varje gång vi öppnar någon mer butik. Nu känns det speciellt roligt att också bli uppmärksammade för en etablerad butik. Kalmarbutiken öppnade vi 2017 så det här blir ett kvitto på att vi fyller en funktion och är relevanta, säger hon.

 Både prisutdelningen på Svenska Franchisegalan och Guldfesten i Kalmar, där Kalmars näringsliv hyllas, äger rum 5 maj. Representanter från Busfrö kommer att finnas på plats på båda galorna.

 – Jag har delegerat ut lite galanärvaro till franchisetagare och personal. I Stockholm blir det franchisetagare från två butiker som representerar oss, och i Kalmar blir det butikschefen där med personal som finns på plats.

 Utmärkelserna, och inte minst galakvällarna är något som värdesätts av både Stina och den övriga personalen.

 – Vi behöver det här i våra "påsberg" där vi står och sorterar kläder och varor. Det är mycket fysiskt arbete bakom kulisserna, och att då ibland få dra på sig en galaklänning och kliva ut ur dammet betyder mycket, inte bara för varumärket, utan även för personalen. Det hjälper oss att behålla vår energi, att det syns vad vi gör och att få bekräftelsen från andra som också tycker att vi gör skillnad!

 Engagemanget från kunderna är stort, och Stina menar att upplägget där kunderna själva lämnar in kläderna som säljs är en av anledningarna till det.

 – Våra kunder är högst delaktiga och det finns ett stort intresse från dem. De fyller våra butiker och när vi får ett pris eller blir nominerade så känner de att det är deras Busfröbutik och förstår att de varit med och bidragit till nomineringen. Det är väldigt roligt.

Uppfräschning på gång för Västervik- och Kalmarbutikerna.

Fjorton butiker finns nu runt om i landet, varav de tre senaste etablerades i Malmö, Helsingborg och Kristianstad i fjol. Nyetableringar är ständigt något aktuellt, och just nu arbetas det för fullt för att sjösätta ytterligare butiker.

 –  Jag kan inte avslöja var än, men det är på gång både i närområdet från Västervik, men vi är även norrut där vi nosar på etableringar i studentstäder. Nu har vi fokus på att jobba mer mot just studenter.

 Förutom nyetableringar handlar året om att uppdatera och bygga ut flera av kedjans befintliga butiker. Både Västerviksbutiken och Kalmarbutiken står på tur.

 – I Västervik fokuserar vi på att fräscha till och göra förbättringar i butiksmiljön. Vi har tidigare fokuserat på lager och bakutrymmen, men nu kommer man förhoppningsvis att märka av som kund att vi fräschar till. Vi kan inte utöka med mer yta i Västervik, men vi kommer göra förändringar på befintlig yta och jobba med ett modernare och tydligare upplägg.

 Skärmar i butiken och digitalisering är något som det också kommer satsas på.

 I Kalmar handlar det om liknande satsningar.

Annons:

Johanna Karlsson

johanna.karlsson@dagensvastervik.se

070 818 84 77

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt