Annons:

Bygget hotar flygklubben – riskerar försvinna utan brandflyget

Roger Wegert är ordförande i Hultsfreds Flygklubb som kämpar för sin överlevnad. Foto: Privat

Bygget hotar flygklubben – riskerar försvinna utan brandflyget

Flygklubbens verksamhet är hotad. Etableringen av en solcellsanläggning på Hultsfreds flygplats ställer till problem.
– Jag har skickat i väg en skrivelse, jag hoppas verkligen vi kommer överens, säger Roger Wegert, ordförande.

Annons:

Den här veckan skulle Hultsfreds Flygklubb inlett brandflygningen över Kalmar län.

– Länsstyrelsen behöver oss inte eftersom det är så blött i terrängen, utan nästa jour är om fyra veckor, säger Roger Wegert.

Under den tiden måste man lösa ett problem som tonat upp sig till följd av att en solcellsanläggning byggs på flygplatsen.

”Svårare än så är det inte”

Klubben förstod att 2024 skulle bli ett dåligt år för privatflyget, men man hade fått klartecken för brandflyget, vilket Vimmerby Tidning var först att rapportera om.

Men – i torsdags kom ett nytt negativt besked.

– En projektledare från Stockholm kontaktade mig och sa att de såg mycket allvarligt på det faktum att vi har brandflygverksamhet på fältet samtidigt, säger Roger Wegert.

Hur ser ni på det, utifrån era erfarenheter?

– Vi kan inte se att det är ett bekymmer. Vi behöver bara två minuter för att starta respektive landa två gånger per dag under jourveckorna. Då kan man be en projektledare se till att det inte är någon person eller några maskiner på banan. Svårare än så är det inte, säger Roger Wegert och hänvisar till att man redan idag har regler som är vedertagna i flygbranschen.

 – I det här fallet Prior Permission Required, PPR som gäller på alla obevakade flygplatser. För vår del betyder det att vi måste kontakta flygplatschefen Evert Oscarsson varje gång vi ska lyfta eller landa, så redan idag hjälper han oss att se till att fältet är fritt. 

Vad kan det här komma att betyda för er, om ni inte kan genomföra brandflygningarna?

– Det är en mycket viktig samhällsinsats och det är viktigt för oss att vi får intäkterna. Om ett år när solcellsparken är färdigbyggd finns en stor risk att vi inte finns kvar om vi inte får brandflyga 2024. Så pass stort intäktsbortfall rör det sig om, förtydligar Roger Wegert.

Så vad händer nu närmast?

– Jag har skickat en skrivelse till ansvarigt bolag där jag beskriver hur vi jobbar, hur lite vi stör, hur lite plats vi behöver för start och landning och hur minimal den här risken är. Det är en fars alltihop, vi har inte blivit tillfrågade av någon i den här satsningen, hur vi vill ha det.

Vad hoppas du att skrivelsen ska resultera i?

– Vi har naturligtvis öppnat upp för en dialog, så att vi kan bestämma tillsammans med en projektledare hur vi ska göra det här säkrast. Så ska vi se till att det inte finns några solcellspanelsbyggare eller maskiner på banan när vi startar och landar. Svårare än så ska det inte vara, då kan vi fortfarande göra vår samhällsinsats.

Brandflyget i Kalmar län sköts gemensamt av klubbarna i Hultsfred, Västervik, Kalmar och Borgholm.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvastervik.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt