Bilden är en genrebild.
Foto: MostPhotos
Det var den 25 november i år som Arbetsmiljöverket inspekterade arbetsmiljöarbetet på en hälsocentral i Västerviks kommun. Vid inspektionen slog man fast att rutiner behöver förbättras.
De brister man noterade handlade dels om att rutinerna för att ta emot och hantera information om behov av arbetsanpassning inte är kända för alla medarbetare. Detta medför enligt verket att man kanske inte vet vem man ska vända sig till vid behov av arbetsanpassning. Här kräver Arbetsmiljöverket att arbetstagaren ser över rutinerna samt gör dessa kända för medarbetarna.
Återkontroll i februari
Vidare menade Arbetsmiljöverket att det finns brister gällande rutiner vid rapportering av ohälsa, olycksfall och tillbud. Här framkom vid inspektionen att man har gemensamma rutiner inom regionen och ett system för hur arbetstagarna på hälsocentralen ska rapportera om något inträffar i verksamheten.
Här kräver Arbetsmiljöverket att arbetsgivaren ska gå igenom sina rutiner och på flera punkter tydliggöra dem och göra dem kända för medarbetarna.
En digital återkontroll kommer att genomföras den 10 februari. Där kommer hälsocentralens ansvariga få visa och beskriva hur man uppfyllt kraven samt hur skyddsombud och arbetstagare har varit delaktiga i att uppfylla dessa.