Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Niklas Lind vid Västervik Framåt, som jobbar med kommunikationsfrågor som rör varumärkena Västervik och Västervik Framåt.

Västervik Framåt nominerade till Årets stora Turismpris 2020

Västervik Framåt är utsedda av Tillväxtverket, tillsammans med 19 andra finalister till Årets stora Turismpris 2020. Västervik Framåt har under våren arbetat hårt med att lyssna in vad näringslivet och kommunen har haft för önskemål och på det sättet stöttat dem under Coronapandemin.
– Vi har hållit ett högt tempo och skiftet gick på ett par dygn. Det blev som att gå till en helt ny arbetsplats, säger Niklas Lind som arbetar med kommunikationsfrågor rörande varumärkena Västervik och Västervik Framåt.

Annons:

Sedan 1994 delar Tillväxtverket ut Stora Turismpriset till aktörer inom svensk besöksnäring. Årets Stora Turismpris delas ut till en organisation som under coronapandemin arbetat med sin verksamhet på ett hållbart och innovativt sätt. Kalmar läns nominerade kandidat 2020 är Västervik Framåt.

Redan tidigt under Cornakrisen startade Västervik Framåt ett helt nytt arbetssätt för att stötta näringslivet och Västerviks kommun.

– Vi såg tidigt att detta ser inte bra ut för näringslivet. Vi la upp en plan med sex punkter, där vi lyssnade på näringslivet och fångade upp vad vi skulle göra. De sex områden som identifierade blev något konkret att hålla fast vid när det blåste som mest. Inom kort hade vi bland annat lanserat en ny coronawebb, initierat omställningsutbildningar, tagit fram en Barometer för att få en bild av hur näringslivet mår och vad de vill se för insatser, lanserat Studio Corona och även en rad marknadsföringskampanjer av helt ny karaktär, säger Niklas Lind.

Var det självklart för er att jobba på ett helt nytt sätt?

– Ja det var det och vi följde planen hela tiden. Inom de sex punkterna var vi tvungna att skifta men höll oss ändå inom de punkterna. Vi fick redan tidigt signaler från näringslivet om att vi skulle fortsätta marknadsföra Västervik. Först hittade vi en annan mjukare ton men när man fick börja resa längre sträckor slog vi på trumman hårt när det gällde att marknadsföra att Västervik blivit Årets sommarstad 2020.

Vad har utmärkelsen Årets sommarstad 2020 betytt för Västervik i år?

– Man blir nog nyfiken på hur den bästa sommarstaden ser ut och varför den blivit prisad. Det är en direkt anledning till att vi klarade sommaren så bra.

Hur var det att jobba under våren?

– Vi har hållit ett högt tempo och skiftet gick på ett par dygn. Det blev som att gå till en helt ny arbetsplats. Det har varit ett tufft år hittills för näringslivet även om några branscher är vinnare.

Alla vinnare

Tillväxtverket som delar ut priset Årets stora Turismpris 2020, beslutade under förmiddagen att alla nominerade ska få dela på priset i år. Det skriver de på sin hemsida.

Hur känns det att vara en vinnare?

– Det känns förstås jätteroligt, säger Niklas Lind.

Priset är på 100 000 kronor och Västervik Framåt gör upp med 19 andra nominerade. Vinnaren tillkännages den 25 november. 

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion