Annons:

Så här kommer de nya tågen se ut – lingonröda och elektrifierade. Foto: Pressbild

Affär värd tre miljarder – de här vann upphandlingen om nya tåg

Tillsammans med Region Blekinge, Region Kronoberg och Region Jönköping har Region Kalmar upphandlat 28 nya Krösatåg. Affären är värd tre miljarder kronor och en spansk tillverkare vann upphandlingen.

Annons:

Upphandlingen har pågått under ett antal år och nu står det klart att det spanska tågtillverkarbolaget CAF vunnit upphandlingen om att leverera 28 nya Krösatåg till Småland och Blekinge. 

Hela fordonsflottan ska bytas ut och affären är värd hela tre miljarder kronor.

Det vinnande anbudet från CAF innebär att 20 av 28 tåg kommer gå på el och övriga var bimodala, vilket innebär att de kan drivas både på el och med förbränningsmotorer som är godkända för fossilfritt bränsle.

Tågen kommer vara ett envåningståg med en topphastighet på 200 kilometer i timmen. Färgen blir lingonröd för att föra tankarna till "krösa", det dialektala ordet för lingon. Det kommer röra sig om omkring 190 respektive 140 fasta sittplatser.

– Med de nya tågen kommer vi att vara bättre rustade för det framtida tågresandet till och från samt inom Kalmar län. Fordonen innebär ökad komfort för våra resenärer samtidigt kan de nya tågen komma att öka intresset för att resa med Krösatågen. Tågen gör det även möjlig för oss att uppnå målet om en helt fossilfri kollektivtrafik i Kalmar län, säger trafikdirektör Christer Holmgren vid Kalmar länstrafik, i ett pressmeddelande.

De första tågen är beräknade att levereras 2024. Upphandlingen omfattar även en fordonsoption på ytterligare 26 fordon för att kunna täcka framtida behov. Kustpilen kommer byta namn till Krösatågen.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

3 kommentarer

Folke 14 april 2021 09.48

Jaha ja,är dom testade i nordiskt vinterklimat om inte så lär det bli som
vanligt dvs stillestånd.

Visåg detintekomma 14 april 2021 11.29

Då blev det mer bussåkande framöver

Tomas Peterson 14 april 2021 12.56

Bättre köpa ånglok och tredjeklassvagnar, Billigare och då får vi tåg/fordon i paritet med järnvägens standard.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta