Det berättade skolans rektor Sofie Alvarsson under näringslivsfrukosten ”God morgon hela Västervik” som ägde rum i skolans lokaler tisdagen den 16 juni.
— Vi är otroligt stolta över det, säger hon.
Jubilaren som nu funnits i ett och ett halvt sekel har sitt ursprung i Frödinge och flyttade sedermera till Gamleby.
Sofie Alvarsson berättade att skolan erbjuder flera yrkesutbildningar. Bland annat socialpedagog, fritidsledare och naturvetenskap. Hon uttrycker vad Gamleby folkhögskola betyder för arbetsmarknadsutvecklingen.
— Jag är extra stolt över att utbildningarna lockar människor till regionen som också stannar efter utbildning på skolan, säger Sofie Alvarsson.
Den 7 november kommer skolan fira jubileet med öppet hus och en bokrelease om skolans historia.