Annons:

SÅ SKA VIMMERBYBORNA FÖRÄNDRA JÄTTEFÖRETAGET

Vimmerbyborna Martin Johansson och Marcus Samuelsson är nya ägare till Totebo AB. Foto: Jakob Karlsson

SÅ SKA VIMMERBYBORNA FÖRÄNDRA JÄTTEFÖRETAGET

När Martin Johansson sökte jobb på Totebo AB för drygt tio år sedan hade han Marcus Samuelsson som referens. I veckan stod det klart att de två Vimmerbyborna förvärvar jätteföretaget med en omsättning på 180 miljoner kronor.
– Det känns oerhört stimulerande, säger Martin Johansson.

Annons:

Vimmerbyborna Martin Johansson och Marcus Samuelsson har känt varandra under en längre tid. Martin Johansson arbetade på Intersport i Vimmerby under en period och använde Marcus Samuelsson som referens när han tog klivet till Totebo AB för drygt tio år sedan.

Då var det ingen som tänkte på att de två skulle bli kompanjoner och ta över bolaget 2019. Inte ens för ett par år sedan – när Johansson blev vd och Samuelsson klev in i styrelsen – fanns den tanken.

Nu är det verklighet.

– Det är oerhört stimulerande, en stor utmaning, ett stort ansvar med många medarbetare, men det känns bara kul, säger Johansson.

– Jag får instämma. Jag kan inte verksamheten lika bra som Martin, men jag har varit ganska nära med styrelseuppdraget och har ganska bra koll på det övergripande. Det känns jättestimulerande och jag har känt att jag vill ha något att bita tag i, menar Marcus Samuelsson.

”Ser en potential”

Tanken på att ta över ägandet efter Ulf Åberg har dykt upp då och då, men blev konkret för bara ett halvår sedan.

– Vi har pratat om det löst några gånger genom årens lopp, men sedan yppades möjligheten för inte så länge sedan och då var det dags att ta upp intresset och det mottogs väldigt väl. Sedan dess har processen gått väldigt fort. Vi har diskuterat i fyra-fem månader och det är ganska snabbt för ett så pass stort bolag, säger Martin Johansson.

Att ägandet blir kvar lokalt kan förstås vara avgörande för en industri som Totebo.

– Ulf tycker att det lokala ägandet är oerhört viktigt och vill se en fortsatt utveckling för bolaget. Det är viktigt att visa för personalen att ägandet blir kvar lokalt. Det är en trygghet. Samtidigt är generationsväxlingen odramatisk, men det är ett viktigt statement för de anställda, våra kunder och för bygden.

Marcus Samuelsson:

– Det finns ägarförändringar där man sitter en bit ifrån och ganska snart slår en spik i dörren. Vi köper det här för att utveckla verksamheten och ser en potential i de kunder vi har och nya kunder.

Vad är utmaningen med att driva en industri på landsbygden?

– Det är både utmaningar och fördelar, det blir en mer familjär känsla och man bryr sig mer som både personal och arbetsgivare. Det kan finnas utmaningar att hitta viss kompetens, men hittills har vi varit lyckosamma med det och även utbildat många internt. Utan det går det inte.

Breddat kundbasen

Bolaget har genomgått en stor förändring under de senaste åren.

– Vi har minskat beroendet av en stor kund och det har vi varit lyckosamma med. Vi har en betydligt bredare kundbas och företaget mår definitivt bättre i dag, berättar Martin Johansson.

Hur ska ni förändra verksamheten?

– Det har varit en förändring under några år som vi ska fortsätta på. Vi måste landa lite i det här över sommaren innan vi går in på hur vi ska göra framöver. Det handlar inte bara om att växa, utan kvalitén är nummer ett. Våra kunder har vuxit och vi vill växa tillsammans med dem och utveckla samarbetena på ett bra sätt.

”Gemensamt ledarskap”

Marcus Samuelsson sålde flera Intersport-butiker 2015 och har jobbat med olika projekt sedan dess. Nu blir det ett nytt stort engagemang som ägare.

– Jag hade inte den här tanken när jag gick in i styrelsen och har inte sökt mig till tillverkningsindustrin, utan det har vuxit fram. Sitter man i styrelsen måste man vara beredd på att det kan ske och det här har vuxit fram. När det dök upp kände jag att jag ville testa, säger han.

Johansson kommer fortsätta som vd.

– Vi kommer ha ett gemensamt ledarskap där vi hjälps åt och jag kommer var involverad i fler delar, men inte i vd-skapet. Min roll får vi återkomma till, den ska vi sätta framöver. Just nu jobbar vi parallellt.

– Vi kompletterar varandra bra som personer. Vi är inte så lika varandra, men det känns som att vi kommer ha ett bra samarbete tillsammans med den övriga ledningsgruppen, säger Martin Johansson.

Totebo AB har cirka 110 anställda och går på högvarv. I sommar kommer man låta fabriken vara igång två av de fyra semesterveckorna.

– Försäljningsmässigt är det positivt och vi har en härlig trend. Våra kunder säljer bra. Vi brukar ha helstängt under semestern, men det kan vi inte ha nu och vi har extrapersonal inne.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvastervik.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt