Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annika Källmar och Gunnar Boman vid Västervik Resort AB

Västervik Resorts camping femstjärnig i 30 år

År 1991 blev Västervik Resorts Camping femstjärnig och sedan dess har den så förblivit. Även i år fick campingen höga poäng vid klassificeringen som gjordes för några veckor sedan. Samtidigt visar nya siffror att besöksantalet vid Resorten slagit förra årets besöksantal och nu hoppas bolaget att man inte går med förlust i år.

Annons:

Det måste finnas både mjuka och hårda värden som ska finnas för att en camping ska få femstjärnor. Det har Västervik Resorts camping.

-  De mjuka värdena handlar om service, städning, utbildad personal och ett bra bokningssystem. De hårda värdena är standarden på anläggningen med bad, underhållning, restaurang och att anläggningen är underhållen, säger Gunnar Boman, vd för Västervik Resort AB.

I år är Västervik Resort AB en av 13 campinganläggningar som har fått fem stjärnor.

I år tittade man även på hur väl anpassad campinganläggningen var för att minimera spridningen av Coronaviruset.

- Spontant sa man att vi var ett föredöme för resten av Sverige. Vi har hanterat det väldigt bra, genom mycket information och ett gediget omställningsarbete som startade redan i våras, säger Annika Källmark,

Redan tidigt ändrade man sin marknadsföring från att vara aggressiv till att vara trygg.

- Vi marknadsförde oss att vara ett tryggt och säkert boende och berättade om fördelarna av att bo på en camping där det är lättare att hålla avstånd, säger Annika Källmark.

Gått över förväntan

I maj var Ledningen för Västervik Resort AB rädda för att sommaren 2020 skulle bli en ekonomisk katastrof. Man ökade sin kredit med 10 miljoner kronor och väntade på värsta scenariot, när flera stora evenemang fick ställas in som HojRock, Sverige dansar och midsommarfirandet.

- Men gästerna har kommit hit ändå. Vi är tydligen ett så starkt varumärke ändå att vi inte behöver ha alla dessa kringarrangemang. Men vi är tydliga med att det kommer att planeras för HojRock även nästa år, säger Gunnar Boman.

Det har varit flest besökare från Sverige som hittat till Västervik Resort.

- Hemester har varit inne i år och under hela juli och de två första veckorna i augusti har det varit fullbokat, trots att vi gått miste om de flesta utländska gästerna, säger Gunnar Boman.

Han säger att omsättningen gått ner ordentligt under året men det har man motat med lägre kostnader. Både personal och övriga kostnader.

- Vi kan säga så mycket att vi inte kommer att göra ett minus resultat i år, säger Gunnar Boman.

Vad har ni lärt er i år och vad tar ni med er in de kommande åren fram över?

- Effektiviteten och ett nytt bokningssystem samt att vi ser vad våra gäster efterfrågar för aktiviteter. Mycket av det vi gjorde tidigare blir inte som förut, säger Annika Källmark.

Gunnar Boman menar att allt från en snabbare smidigare incheckning till en strukturerad organisation i både restauranger och vid aktiviteter har varit viktigt under sommaren och de har besökarna tyckt om.

Oro för hösten

Även om bokningarna är höga resten av augusti och tycket på boenden är högt även under första veckorna under hösten oroar sig Annika och Gunnar över hur resten av året kommer att gå.

-  Vi vet inte hur Coronaläget ser ut resten av året och vi vet framförallt inte om vi kan planera för nästa år och hur den planeringen ska se ut, säger Gunnar Boman.

 

 

  

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvastervik.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion