Annons:

Hjalmarsson om förskjutningen:

Harald Hjalmarsson beklagar förskjutningen kring Gladhammar-Verkebäck. Foto: Arkivbild

Hjalmarsson om förskjutningen: "Beklagligt att det skjuts fram till slutet av 20-talet"

Projektet i Verkeväck skjuts fram ett antal år i den nya infrastrukturplanen som presenterades för en tid sedan. Något Harald Hjalmarsson (M) beklagar.
– Det är negativt att det skjuts fram till slutet av 20-talet, säger han.

Annons:

Vid månadsskiftet kom Trafikverkets förslag till ny infrastrukturplan. Ett projekt på E22 i Verkebäck beräknas kosta 342 miljoner kronor. Projektet har funnits med tidigare, men flyttas nu fram och väntas få byggstart mellan 2028 och 2033.

– Det är beklagligt att E22-projektet mellan Gladhammar och Verkebäck, som i stort sett varit klart sedan något år tillbaka, inte kommer igång och skjuts på framtiden. Det är bra att det är med som objekt, men det är mindre bra och till och med negativt att det skjuts fram till 2028-2029 någon gång, säger Harald Hjalmarsson (M). 

Han ser det som negativt av flera skäl.

– Dels är det en direkt standardhöjning, där det ska bli 100 kilometer i timmen, viltstaket och mitträcke. Det andra är att det här är en viktig del för angöringen från riksväg 40 och angöringen på E22 där är inte fullgod. Det här gör också att många andra projekt skjuts till slutet av 20-talet. Det tredje är att det här blir den enda 50-sträcka som blir kvar på hela E22. Jämjö, Bergkvara och Söderköping finns med, men just förbi Verkebäckskorset är det 50 kilometer och det kommer inte komma igång förrän man gjort den här delen. Det blir en dominoeffekt och Verkebäcksbron klarar inte kraven. Bron behöver uppgraderas, antingen den nuvarande eller att man bygger en ny bro.

"Känner inte till problematiken"

Harald Hjalmarsson ser risker att flera projekt förskjuts i och med beskedet.

– Alla de andra objekten är med, men Verkebäck, när det gäller 50-korsningen och bron, ligger oplanerat. Vi måste vara aktiva från politiskt håll, både regionalt och kommunalt. För det här betyder mer än just förbifarten.

Att förbifart Söderköping ligger med i planen är väldigt positivt för Kalmar län, menar Hjalmarsson.

– Den är inte skjuten på framtiden och den kommer betyda oerhört mycket som den pulsåder den är genom Kalmar län, men just i vår kommun beklagar jag att man skjuter fram Gladhammar-Verkebäck inklusive Verkebäck och bron. Jag känner inte att det har kommit fram och alla känner inte till problematiken. 

"Då krävs finansiering"

Annars gläds moderaten åt att ett nytt signalsystem på Tjust- och Stångådalsbanan ska till.

– Det som betyder allra mest är att Trafikverket uppmärksammar banorna som en brist. Det har man inte gjort på över tio år och det är en statushöjning. Det innebär kanske att våra barn har möjlighet att åka Västervik-Linköping på 45 minuter, men då krävs finansiering. Statushöjningen som inte funnits på tio år väldigt värdefull inför det kommande påverkansarbetet. 

Hur ser du på att Kalmar län återigen får så låg tilldelning?

– Det är bara att konstatera att vi inte har lyckats påverka i tillräcklig omfattning. Men jag skulle vilja säga att det är hela sydöstra Sverige. Vi får vara självkritiska och rannsaka oss själva. Personligen tror jag att vi måste bli bättre på att samverka mellan region och kommun, mellan det offentliga och privata. Vi kan vara besvikna på Trafikverket, men vi måste också vara självkritiska. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt