Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Nej föräldrar! Ni är INTE kunder i skolan!

Som lärare har vi ett uppdrag som vi är stolta över. Vi gör allt för att se elever, trygga dem i skolmiljön och ge dem den kunskapen de har rätt att få. ALLA elever. Alla 25-30 elever vi har i våra klassrum.
För att det här ska bli ett hållbart uppdrag som ska fungera, måste vi samarbeta, vi i skolan och ni föräldrar. Vi har vårt basuppdrag, ni har ert som vårdnadshavare. Tillsammans ser vi ert barns bästa, individuellt och i det sociala samspelet.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Nyligen fick jag, som lärare, höra från en förälder som är chef på ett företag: ( citat):" om du hade jobbat på mitt företag och behandlat mina kunder som du behandlar mig, så hade du fått sparken" (slut citat ). Det var efter att hen förstått att hens barn inte ligger på topp i alla ämnen. Det var mitt fel. Jag hade inte, enligt hen, ställt tillräckligt höga krav på barnet och inte servat hemmet tillräckligt med material. Detta trots att vi tillsammans på utvecklingssamtal kommit överens om övningar- på olika appar och annat. Att barnet ifråga tränar sin idrottsgren MÅNGA timmar i veckan och ( citat): "inte orkar träna eller öva på överenskommelsen" är inte lärarens ansvar. Tyvärr märker vi allt oftare liknande attityder och förhållningssätt.

Föräldrar / vårdnadshavare: Samarbetar vi och respekterar varandras uppdrag kan det bli hur bra som helst! Vill ni att ert barn blir en individuell och social stark människa med goda kunskaper, fundera över vad som är viktigast. Då... och bara då, har vi i skolan möjlighet att stötta ert barn i dess kunskapsutveckling och att bli starka och medmänskliga individer. För det är väl det viktigaste?! 

 Stolt lärare men ibland uppgiven.

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: