Annons:

Kommunen om kritiserade genomfarten – ”Det handlar om att anpassa körsätt”

Daniel Niklasson, samhällsbyggnadschef, ger svar på kritiken. Foto: Arkiv

Kommunen om kritiserade genomfarten – ”Det handlar om att anpassa körsätt”

Den nya genomfarten i Gamleby kritiseras för att vara för smal, och flera Gamlebybor vittnar om punkteringar och skador på bilar efter att bilar tvingats upp eller emot de höga, vassa trottoarkanterna vid möte. Daniel Niklasson på samhällsbyggnadsavdelningen menar att vägen är så bred som den ska vara, och att det gäller anpassa hastigheten.
– Kör man i en kant hade man lika gärna kunnat köra på ett barn, säger han. 

Annons:

Den nya genomfarten genom de centrala delarna av Gamleby har nätt och jämnt färdigställts innan den stött på massiv kritik. Många boende i samhället tycker att vägen är alldeles för smal, och menar att skador uppstått på bilar, bland annat efter att de kommit emot den höga, vassa trottoarkanten vid möten i trafiken. I en tidigare artikel idag vittnar flera Gamlebybor om den dåliga framkomligheten. 

Daniel Niklasson, samhällsbyggnadschef i Västerviks kommun menar att vägen är byggd som den ska, och att syftet är att hastigheterna ska hållas ned.

Ett flertal personer i Gamleby menar att vägen genom samhället är för smal, och att det leder till skador på bilar och fordon. Är det här kritik som samhällsbyggnadskontoret fått ta del av? 

– Ja, det har vi fått. Som jag ser det handlar det mer om att hålla fordonen på vägbanan helt enkelt. Vi kan konstatera att det här är byggt enligt de mått som finns i rådande anvisningar som SKR och Trafikverket har vad gäller bredder, körradie och liknande. Det är medvetet byggt med en standard som gör att man ska hålla nere hastigheten. 

Så vägen är inte alls för smal enligt er?

– Nej. Det handlar om att anpassa hastighet och körsätt. Det finns inga platser där det är för smalt regelmässigt, vi har inte behövt göra några sådana avvikelser utan vägen uppfyller helt de krav som finns. Det gäller att man håller reda på sin bil och att man är försiktig. 

Vägen används av en hel del större fordon. Bussar kör till och från stationen, och traktorer och lastbilar behöver kunna ta sig till de enda tankningsställena som finns i samhället. Hur ska de göra när de behöver ta sig fram? 

– Framför man fordon som är bredare än normalbredden, då får man ta särskild hänsyn. Den typen av fordon finns ju. Men vi kan konstatera att den här gatan klarar möte mellan två normala fullbreddsfordon. Sedan kan man givetvis inte garantera det om man har specialredskap. Men det klarar inte några gator i stadsmiljö, då finns det inte garanti för att kunna mötas. 

Har det räknats med att tyngre trafik behöver kunna ta sig fram till tankstationerna som ligger längs med genomfarten? 

– Det vi har tagit hänsyn till är att man ska kunna ta sig ut och in från ut- och infarter som finns, det är en förutsättning för att de verksamheter som finns och kommer att finnas ska fungera på ett bra sätt. 

Är det rimligt att så många fått punktering eller andra skador på sina bilar? Ska det vara så?

– Det är ju det att kör man i en kant, så hade man lika gärna kunnat köra på ett barn. Det handlar i mångt och mycket om att hålla ordning på sitt fordon och anpassa hastighten. Har man några krav så får man rikta det till sitt försäkringsbolag och så får de göra bedömningen om det här varit oaktsamt från kommunens håll. 

Här finns vår tidigare artikel om genomfarten att läsa.

Annons:

Johanna Karlsson

johanna.karlsson@dagensvastervik.se

070 818 84 77

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt