Annons:

Kraftig tillväxt för Paypal under 2020

Våren och sommaren 2020 har varit en tuff period på många plan. Inte minst världsekonomin har fått känna av turbulensen i samband med coronapandemin. Flera branscher går på knäna och enbart i Norden har tiotusentals företag gått i konkurs. Men mörkret råder inte för alla. Några företag har tvärtom gagnats av krisen och simmar mot strömmen.

Annons:

Skrivet av The Media Folk. 

Den svenska ekonomin krympte med 8,6 procent under det andra kvartalet 2020, enligt nya BNP-siffror. Detta är ett historiskt sett kraftigt ras, men i europeisk jämförelse ändå rätt lindrigt. Spanien, Frankrike och Tyskland visar alla tvåsiffriga BNP-ras och blickar vi mot andra sidan Atlanten ser det ännu dystrare ut. USA uppvisar sitt värsta ras i modern historia, med ett BNP-fall på 32,9 procent under det andra kvartalet, jämfört med 2019. Något som innebär en enorm kris både för företag och privatpersoner.

Uppåt för Paypal

Några företag har däremot kunnat dra nytta av den senaste tidens turbulens. Ett av dessa är Paypal. Miljontals människor världen över har suttit isolerade i sina hem, vilket gett en boost till olika typer av onlinenöjen, exempelvis nätshopping eller onlinespel, som med lätthet kan betalas via Paypal. Paypal är exempelvis en av de säkraste betalningsmetoderna för spel på nätcasino. Här hittar ni en detaljerad överblick på casinon som tillåter betalning via Paypal. 

Tack vare denna nya tid präglad av social distansering, kunde bolaget se en stark tillväxt under andra kvartalet och även nu under inledningen av det tredje kvartalet. När pandemin gjorde sin världsentré drog många hushåll i handbromsen och e-handeln minskade till en början, vilket direkt påverkade Paypals intäkter. Men i takt med att folk tvingades stanna hemma började nätshoppingen ta fart och Paypals intäkter rusade. I april ökade intäkterna med 22 procent jämfört med föregående år och 7,4 miljoner nya konton öppnades.

Att pandemin innebär blomstrande tider för bolaget kan man se även på Paypal-aktien, som visat på en rusande tendens de senaste månaderna. Efter en dipp i slutet av mars låg aktien på 86 dollar. Drygt fyra månader senare hade värdet mer än fördubblats och ligger i skrivande stund på 191 dollar. Finansexperter tror på fortsatt stegring av aktien och investmentbanken Goldman Sachs spår att Paypal kommer att göra en årlig tillväxt på 40 procent.

 Paypal-aktien har sett en stadig ökning under året. Källa: Marketwatch

Även bolaget självt tror på en fortsatt stark tillväxt. Paypals VD Daniel Schulman menar att deras tjänster och produkter aldrig behövts så mycket som just nu och man räknar med fortsatt blomstrande tider, då pandemin fortfarande håller världen i ett järngrepp. 

Boost för e-handeln

Nationernas nedstängningar i kölvattnet av den globala pandemin har lett till en generell boost för hela onlineförsäljningen. Trots att man i Sverige inte införde en lagligt reglerad hemmakarantän har E-handeln sett en stark uppgång.

Under maj växte den svenska E-handeln med 36 procent, jämfört med maj 2019. Många svenskar valde att begränsa sitt resande och sina sociala kontakter, vilket ledde till fler onlineköp och en önskan att få sina varor hemlevererade. Enligt en undersökning från E-barometern uppgav 77 procent av svenskarna att de handlat på nätet under maj.

Ökningen av internethandeln är inte det enda skälet till Paypals framgång. Det blev tidigt klart att sedlar och mynt räknades som en stor smittkälla och folk sökte därför nya sätt att hantera sina betalningar. Detta ledde till en boom för kontaktlösa betalningar, att kunna genomföra sina betalningar direkt via sin telefon, utan att behöva utbyta sedlar eller kontantkort.

Vinnare även i framtiden

Att Paypal går en ljus framtid till mötes råder det knappast någon tvivel om, då företag som sysslar med digitala betalningslösningar räknas som vinnare även framöver. Redan nu har vi nått en global milstolpe då vi för första gången i historien nyttjar digitala betalningslösningar mer än kontanter. I Sverige är inte skillnaden så markant, då vi redan före pandemin låg i framkant gällande digitala betalningsalternativ.

Men i länder med en mer kontantdominerad betalningskultur, såsom Tyskland och USA, kan vi se en tydlig förändring. Amerikanerna har tidigare varit skeptiska till digitalbetalningar, men har på senare tid visat ett ökat intresse. I Tyskland använder nu hälften av befolkningen digitala betalningsalternativ jämfört med 35 procent före pandemin. I Sydamerika uppger två tredjedelar av de tillfrågade att de sällan eller aldrig använder kontanter och i Sydostasien uppger nästan hälften att de sällan använder kontanter.

Så i korthet kan vi vänta oss fortsatt tillväxt för Paypal i och med att pandemin ännu inte är över och att människor världen över fortsättningsvis kommer att söka efter digitala betalningsalternativ.

Skrivet av The Media Folk. 

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt