Annons:

Samhällsbyggnadschefen:

Flygklubben i Västervik pekas ut att ha skövlat skog, förstört fornlämningar, skadat andra markägares mark och skog och eventuellt ha förorsakat skad i dricksvattentäkten Hjorten.

Samhällsbyggnadschefen: "Långtifrån det uppdrag som flygklubben har”

Daniel Niklasson, samhällsbyggnadschef i Västerviks kommun, är väldigt frågande till vad som gick snett när massvis av träd drogs upp ur marken vid Mommehåls flygplats. Han kan inte i nuläget inte säga om flygklubben kommer att ha fortsatt förtroende att förvalta flygplatsen i framtiden.
– Det är lite tidigt i utredningen att ta ett sådant ställningstagande, säger han.


  

Annons:

Flygklubben i Västervik är de som har ett uppdrag att hålla Mommehåls flygplats iordning. Det handlar om att sköta om utrustningen och sköta om landningsbanan samt i vissa fall ta ner något enstaka träd. För några veckor sedan uppmärksammades att massa träd hade skövlats i skogen mellan sjön Hjorten och landningsbanan.

Antagligen var syftet att ta bort träd så att hela landningsbanan kan utnyttjas. Som det var tidigare, innan träden togs bort, kunde inte hela landningsbanan nyttjas, även om den förlängts med 399 meter.

Under arbetet förstördes inte bara träd och mark, ett stort antal fornlämningar förstördes och det finns också risk för att Västerviks dricksvattentäkt kan ha drabbats.

Daniel Niklasson är frågande till hur det kunde bli så fel.

– Flygklubben har ett uppdrag att sköta om landningsbanan, men att göra på det här sättet ligger långt utanför det uppdraget. Jag håller just nu på att bilda mig en uppfattning om vad som kan ha hänt.

Hur reagerar ni nu?

– Steg ett är att säga att det är mycket olyckligt. Vi har haft personal som kontaktat markägare som berättat om hur de har drabbats av det som inträffat och hur de har påverkats.

Kommer ni att ha ett fortsatt samarbete med flygklubben?

– Vi måste titta noga på vad som har skett. Min uppfattning är att det är en enskild person som gjort detta, vilket väcker en hel del frågor hos mig.

Kommer ni att begära in den personens nycklar så den inte kommer in på flygplatsen fler gånger?

– Vi bestämmer inte om hur klubben hanterar sina nycklar. Den frågan får flygklubben ta ställning till.

Har ni fortsatt förtroende för flygklubben?

– Det är lite för tidigt att ta ett sådant ställningstagande just nu. Jag vill veta om det är en enskild person eller att det är sanktionerat av flygklubben först.

Skulle fälla två träd

Innan markförstörelsen genomfördes kontaktade flygklubben Daniel Niklasson om att det var två tallar som stod i vägen vid flygledartornet.

– De ville fälla de träden och det fick de tillåtelse till. Samtidigt skulle de röja lite sly vid ena kanten av landningsbanan.

Vad sa du till flygklubben då?

– De fick ok att fälla träden och ta bort det sly som hade vuxit upp. Men det var på helt andra områden och helt andra dimensioner som nu har fällts, säger Daniel Niklasson.

Vad tänkte du när du fick besked om vad som hade hänt?

– Det var helt osannolikt hur det kunde inträffa. Jag skulle aldrig ge något godkännande som innebär att man tar bort skog, inkräktar och förstör på annans mark eller förstör fornlämningar.

Maskinen som användes vid skövlingen av skogen fångades på bild och den maskinen står nu i en hangar ute på flygplatsen.

Tidigare artiklar om händelsen kan du läsa här och här

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt